Fot. PTWP
Komisja Europejska przyjęła dziś rozporządzenia w sprawie poprawy dostępu do podróżowania koleją osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Te nowe wymagania techniczne (specyfikacje techniczne dla interoperacyjności, skrót z ang. -TSI) wprowadzają m.in. wymóg właściwego oznakowania dworców i stacji w informacje dla takich osób oraz montażu drzwi o szerokości umożliwiającej swobodny przejazd wózkiem inwalidzkim. W wagonach wymagana będzie instalacja ramp, umożliwiających wjazd takimi wózkami oraz minimalne oświetlenie we wszystkich obszarach pociągu.
Nowe przepisy będą obowiązywać na sieci kolejowej całej UE od stycznia 2015 r.
Komisja zakłada, że ich wdrożenie poprawi warunki do większej mobilności osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się.
Komisja przyjmie w tym samym czasie pełny zestaw poprawionych TSI. Nowe przepisy upraszczają wymogi techniczne na kolei i rozszerzają je na cały system kolei w UE. Będzie to miało inne korzyści, w tym ułatwienia ruchu pociągów w UE i uproszczenia dla producentów taboru i administracji publicznej.
Specyfikacje techniczne dla interoperacyjności (TSI) są przyjęte zgodnie z zasadami współdziałania (dyrektywa 2008/57/WE) i określają normy techniczne i operacyjne, które muszą być spełnione w celu zapewnienia, że pociągi mogą kursować bez problemów technicznych w całej Europie i ze spełnieniem standardowych wymogów (bezpieczeństwa, niezawodności i dostępności, ochrony zdrowia i środowiska, kompatybilności technicznej i dostępności).
TSI obejmują wszystkie aspekty systemów kolejowych, w tym: infrastruktury, zasilania w energię, taboru, kierowania ruchem i aplikacji telematycznych (rozwiązania telekomunikacyjne, informatyczne i automatycznego sterowania) przewozów pasażerów.
Źródło: WNP