Fot. Włodzimierz Wysocki/wikimedia, licencja Creative Commons
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła remonty na tzw. protezie koniecpolskiej, czyli połączeniu Centralnej Magistrali Kolejowej z Opolem przez Częstochowę i Lubliniec. Od 14 grudnia br. pojadą tamtędy m.in. pociągi pendolino z Warszawy do Wrocławia.
Czas ich przejazdu docelowo (m.in. po zakończeniu wszystkich prac na Centralnej Magistrali Kolejowej - CMK) ma wynieść 3 godziny i 45 minut. Obecnie pociągi z Warszawy do Wrocławia jeżdżą najszybciej przez Poznań - ok. 5 godzin i 10 minut. Trasa przez Katowice zajmuje ok. 5 godzin i 50 minut.
"Rewitalizacja trasy Koniecpol-Częstochowa-Opole, będącej częścią połączenia Warszawa-Wrocław, jest już zakończona" - poinformował w piątek Maciej Dutkiewicz z PKP PLK. Współfinansowane unijnymi środkami inwestycje obejmowały przede wszystkim kompleksowe remonty tworzących "protezę" linii kolejowych o łącznej długości ok. 150 km.
Dzięki remontom pociągi pendolino między zjazdem z CMK w Żelisławicach koło Koniecpola, a miejscowością Fosowskie w woj. opolskim pojadą z prędkością do 120 km/h, natomiast od Fosowskich do Opola - 160 km/h. Trasę tę mają wykorzystywać też niektóre kursy z Krakowa do Wrocławia - skracając podróż w tej relacji z obecnych 5 godzin (m.in. wskutek remontowanego od lat odcinka Kraków-Katowice) do ok. 3 godzin.
Zasadniczą część "protezy koniecpolskiej" remontowano od wiosny 2013 r. W marcu 2013 r. zawarto umowę na rewitalizację odcinka między Częstochową a Fosowskimi, w połowie kwietnia podpisano umowę na część szlaku między Częstochową Stradomiem a Koniecpolem. Od kwietnia ub. roku trwała też rewitalizacja linii Fosowskie-Opole. Odcinek międzynarodowej linii E30 między Opolem i Wrocławiem został zmodernizowany już wcześniej.
Jako ostatnia remontowana była brakująca część szlaku na odcinku Częstochowa Stradom-Koniecpol. Rozstrzygnięty pod koniec ub. roku przetarg określał datę ukończenia tam robót na 28 listopada.
W połowie listopada br. Mirosław Siemieniec z biura prasowego PKP PLK informował portal "Rynek kolejowy", że ostatni etap rewitalizacji tego odcinka - między Julianką i Częstochową - jest związany z pracami przy rozjazdach i odbiorami obiektów inżynieryjnych.
W piątek dyrektor biura dróg kolejowych w PLK Piotr Malepszak mówił portalowi, że roboty torowe są tam już zakończone i trwają ostatnie prace związane z sygnalizacją ruchu kolejowego i robotami sieciowymi. Na początek przyszłego tygodnia zaplanowano jeszcze ostatnie prace przy urządzeniach sygnalizacji ruchu kolejowego i uruchamianiu sygnalizacji na zmodernizowanych przejazdach.
Zakres prac na praktycznie całej "protezie koniecpolskiej" objął - prócz infrastruktury torowej - m.in. 32 perony. Zostały one podwyższone i dostosowywane do potrzeb niepełnosprawnych, a także wyposażone w nowe wiaty i obiekty małej architektury (prócz dworca w Częstochowie Stradomiu będą wykorzystywane w ruchu regionalnym).
Prace objęły też sieć trakcyjną wraz z bramami i słupami do jej podtrzymywania, remonty blisko 130 obiektów inżynieryjnych, jak wiadukty, mosty i przepusty, a także modernizację ponad 75 przejazdów kolejowo-drogowych.
Odcinek "protezy koniecpolskiej" między Koniecpolem i Lublińcem jest dwutorowy, między Lublińcem i Opolem - jednotorowy.
Źródło: PAP