Zniesienie obowiązku składania raportu EVIC

Wiosną 2010 roku w ramach działań podjętych przez wspólną grupę sektorową JSG ERA Task Force rozpoczęto w UE wdrażanie programu EVIC – Europejskiego Programu Kontroli Wizualnej Osi.

Tylko w ciągu dwóch pierwszych lat badaniami EVIC prowadzonymi w 16 krajach objęto prawie 1,5 miliona osi

Z tego w wyniku badań:

854 496 osi zakwalifikowano, jako „OK”

459238 osi zakwalifikowano jako „C”

29793 osi zakwalifikowano jako „X” czyli wyłączono natychmiast z eksploatacji.

Koordynatorem tych działań w skali kraju została Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, do której obowiązków między innymi należało zbieranie sprawozdań miesięcznych i przekazywanie sprawozdań zbiorczych do JSG ERA Task Force.

Pozytywne wyniki wdrażania programu EVIC doprowadziły do przejęcia go w całości do Umowy AVV (patrz zał. 10 dodatek, 3) której uczestnikami są w większości posiadacze wagonów towarowych w Europie.

Z dniem 1 stycznia 2015 wchodzi w życie kolejna zmiana do Umowy AVV dotycząca między innymi EVIC.  Z załączonej do niniejszego pisma nowej redakcji „Dodatku 3” wynika, że od tego dnia nie ma obowiązku składania sprawozdań z wykonania programu EVIC

Zniesieniem obowiązku sprawozdawczego w ramach EVIC zajmowała się Freight Focus Group ERA. We wnioskach zawartych w protokole z posiedzenia w dniu 11 czerwca 2014 przyjęto, że

1.    FFG akceptuje zaprzestania sporządzania dotychczasowych sprawozdań EVIC

2.    ERA będzie monitorować wdrażanie EVIC w ECM.

Informując o powyższym Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, jako Joint EVIC Body składa podziękowania wszystkim osobom i firmom, które były zaangażowane w przygotowanie i wdrażanie programu EVIC w Polsce. Była to wspólna czteroletnia działalność społeczna, która przyczyniła się do poprawy bezpieczeństwa w zakresie utrzymania wagonów towarowych.

Dalszy tryb realizacji postanowień programu EVIC i jego monitorowanie należy już do ECM.