Wiosną 2010 roku w ramach działań podjętych przez wspólną grupę sektorową JSG ERA Task Force rozpoczęto w UE wdrażanie programu EVIC – Europejskiego Programu Kontroli Wizualnej Osi.
Tylko w ciągu dwóch pierwszych lat badaniami EVIC prowadzonymi w 16 krajach objęto prawie 1,5 miliona osi
Z tego w wyniku badań:
854 496 osi zakwalifikowano, jako „OK”
459238 osi zakwalifikowano jako „C”
29793 osi zakwalifikowano jako „X” czyli wyłączono natychmiast z eksploatacji.
Koordynatorem tych działań w skali kraju została Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, do której obowiązków między innymi należało zbieranie sprawozdań miesięcznych i przekazywanie sprawozdań zbiorczych do JSG ERA Task Force.
Pozytywne wyniki wdrażania programu EVIC doprowadziły do przejęcia go w całości do Umowy AVV (patrz zał. 10 dodatek, 3) której uczestnikami są w większości posiadacze wagonów towarowych w Europie.
Z dniem 1 stycznia 2015 wchodzi w życie kolejna zmiana do Umowy AVV dotycząca między innymi EVIC. Z załączonej do niniejszego pisma nowej redakcji „Dodatku 3” wynika, że od tego dnia nie ma obowiązku składania sprawozdań z wykonania programu EVIC
Zniesieniem obowiązku sprawozdawczego w ramach EVIC zajmowała się Freight Focus Group ERA. We wnioskach zawartych w protokole z posiedzenia w dniu 11 czerwca 2014 przyjęto, że
1. FFG akceptuje zaprzestania sporządzania dotychczasowych sprawozdań EVIC
2. ERA będzie monitorować wdrażanie EVIC w ECM.
Informując o powyższym Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, jako Joint EVIC Body składa podziękowania wszystkim osobom i firmom, które były zaangażowane w przygotowanie i wdrażanie programu EVIC w Polsce. Była to wspólna czteroletnia działalność społeczna, która przyczyniła się do poprawy bezpieczeństwa w zakresie utrzymania wagonów towarowych.
Dalszy tryb realizacji postanowień programu EVIC i jego monitorowanie należy już do ECM.