Fot. Fotolia
Sejm znowelizował w środę ustawę o transporcie kolejowym. Nowe prawo zakłada m.in., iż PKP PLK będą mogły czasowo, bez konieczności wywłaszczenia, korzystać z nieruchomości niezbędnej do modernizacji czy przebudowy infrastruktury kolejowej.
Za uchwaleniem nowelizacji głosowało 294 posłów, nikt nie był przeciw, jeden wstrzymał się od głosu. Teraz ustawa trafi pod obrady Senatu.
Jak tłumaczył wcześniej wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki celem komisyjnego projektu nowelizacji o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw jest przyspieszenie inwestycji kolejowych. Wskazał, że chodzi przede wszystkim o uproszczenie procedur administracyjnych na etapie przygotowań do inwestycji. Dotyczy to szybszego pozyskiwania decyzji lokalizacyjnych czy pozwoleń na budowę.
Celem nowego prawa jest też przyspieszenie inwestycji kolejowych współfinansowanych z pieniędzy UE oraz zwiększenie ilości przewozów intermodalnych.
Zgodnie z nowelą skrócenie procedur administracyjnych, ma się odbyć m.in. poprzez wprowadzenie czasowych uprawnień dla zarządcy infrastruktury kolejowej (PKP PLK - PAP) oraz jednostek samorządu terytorialnego do korzystania z nieruchomości niezbędnych do dokonania przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej bez konieczności dokonania wywłaszczenia. W ten sposób będzie można też zająć teren wód płynących lub teren dróg publicznych. Takie zajęcie nieruchomości możliwe byłoby na czas trwania inwestycji.
Obecnie przepisy ustawy o transporcie kolejowym nie pozwalają podmiotom realizującym inwestycje kolejowe zajmować nieruchomości na czas realizacji projektu bez konieczności dokonywania ich podziałów i wywłaszczenia na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
W uzasadnieniu do noweli jej autorzy wskazali, że ten problem szczególnie często występuje podczas modernizacji linii kolejowych, gdy konieczna jest budowa skrzyżowań dwupoziomowych. W konsekwencji, następuje zmiana stanu prawnego części nieruchomości drogowej, powstaje obowiązek wypłaty odszkodowań oraz zarządzania częścią drogi (w okresie 5-letniego okresu monitorowania inwestycji realizowanej ze środków unijnych), co zdecydowanie wykracza poza zakres statutowych działań zarządcy infrastruktury kolejowej, czyli PLK S.A. a także przedłuża cały proces inwestycyjny.
PKP PLK budując linię kolejową do przejazdu pociągów z prędkością 160 km/h lub wyższą ma obowiązek przebudować skrzyżowanie jednopoziomowe na dwupoziomowe, czyli wybudować wiadukt drogowy oraz niezbędne drogi równoległe stanowiące dojazdy od likwidowanych skrzyżowań jednopoziomowych.
Nowe prawo przewiduje też, finansowanie bądź współfinansowanie z pieniędzy publicznych zakupu lub modernizacji pojazdów kolejowych PKP PLK przeznaczonych do diagnostyki, utrzymania, naprawy lub budowy infrastruktury kolejowej, oraz przeznaczonych do prowadzenia działań ratowniczych. PKP będzie mogła wykorzystać środki ze sprzedaży akcji lub udziałów na sfinansowanie kosztów inwestycji lub remontów dworców kolejowych i wsparcia finansowego spółek utworzonych przez PKP S.A.
Nowela ma także przyczynić się do zwiększenia liczby przewozów intermodalnych (to przewozy realizowane, co najmniej dwoma różnymi środkami transportu - PAP), poprzez umożliwienie obniżania kosztów korzystania z infrastruktury kolejowej przez przewoźników.
Nowelizacja ustawy miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 8, który wszedłby w życie z dniem 21 maja 2015 r.
Źródło: PAP