Eurobarometr - duża świadomość podróżnych w UE

Prawie jedna trzecia mieszkańców Unii Europejskiej (31 proc.) jest świadoma swoich praw i obowiązków, kupując bilet na podróż, choć zarazem 59 proc. mówi się, że nie wie dostatecznie wiele o nich.

Takie jest główne stwierdzenie z opublikowanego dziś przez Komisję Europejską kolejnego Eurobarometru.

Wskazuje on także na bardzo wysoki poziom zadowolenia pasażerów o niepełnosprawności ruchowej. Aż 81 proc. z nich wyraziło zadowolenie z pomocy, jaką uzyskali w podróży od przewoźników. 
A jednak KE podkreśla, że w porównaniu w podobnym badaniem z 2009 roku, bieżącym odsetek mieszkańców UE świadomych praw pasażerów nie wzrósł istotnie (było - 29 proc. wypowiedzi na „tak”). Niewiele też więcej osób wie o rozszerzeniu w ostatnich latach praw pasażerów podróżujących wszystkimi środkami transportu: samolotami, pociągami, autobusami i autokarami oraz statkami.

- To pokazuje, że jest jeszcze sporo miejsca dla poprawy przekazywania obywatelom ich - skomentowała Violeta Bulc, komisarz UE ds. transportu. - Choć ostatnie badanie pokazuje, że poczyniono postępy, ale wyraźnie można więcej zrobić.

Z Eurobarometru wynika, że trzech na dziesięciu pasażerów dotknęły w ciągu ostatnich 12 miesięcy różnego rodzaju zakłócenia w podróży (np. odwołania lub opóźnienia), w tym najczęściej podczas jazdy pociągiem (17 proc.) lub samolotem (12 proc.). 

Najczęściej występującym rodzajem zakłócenia były znaczne opóźnienia (69 proc. ankietowanych). Ponad połowa respondentów, którzy doświadczyli zakłócenia w podróży, była zadowolenia ze sposobu, w jaki zastosowano prawa pasażerów, w tym m.in. prawa do informacji, pomocy lub rekompensaty finansowej. 

Większość Europejczyków uważa jednak zarazem, że przewoźnicy w sposób niedostateczny informują pasażerów o przysługujących im prawach, szczególnie w przypadku odwołaniu środka transportu z ruchu lub jego opóźnienia. 

Źródło: WNP