Puste rozporządzenie UE ws. praw pasażerów kolejowych

Fot. Interia360.pl

W ciągu ostatnich pięciu latach tylko cztery państwa członkowskie w pełni wdrożyły rozporządzenia dotyczące praw pasażerów kolei, a 22 zastosowano wykluczenia i zwolnienia w różnym stopniu.

Te odstępstwa od założeń doprowadziły do niepewności prawnej zarówno pasażerów, jak i przemysłu kolejowego, stwierdza Komisja Europejska w przedstawionym dziś raporcie w tej sprawie.

Z informacji KE wynika też, że tylko w najbliższym czasie jeszcze tylko jeden kraj w pełni będzie stosować zasady ochrony praw pasażerów na kolei. 


W pełni implementowały przepisy: Dania, Holandia, Słowenia i Włochy. Z kolei na pełne zwolnienia wszystkich usług zdecydowały się: Bułgaria, Francja, Irlandia, Łotwa i Rumunia. Polska jest w grupie krajów, które stosują zwolnienia z niektórych artykułów rozporządzenia.

„Ochrona pasażerów podróżujących w Europie jest kamieniem węgielnym europejskiego transportu. Jeśli państwa członkowskie nie zmienią swojego postępowania, podróżni nie będą w pełni korzystać ze swoich praw, a to oznacza wzrost ryzyka, że przyjęty przez UE nowoczesny akt prawny będzie dla Europejczyków pustą skorupą” – skomentowała raport Violeta Bulc, komisarz ds. transportu.

Przepisy dotyczące praw pasażerów w ruchu kolejowym, zmienione rozporządzeniem w grudniu 2009 roku, stosuje się w zasadzie do wszystkich kolejowych usług pasażerskich w UE. 

Jednakże rozporządzenie daje możliwość krajom członkowskim: przyznania zwolnienia dla niektórych usług krajowych lub uwzględnienie specyfiki niektórych usług.

Wyłączenia mogą dotyczyć: usług krajowych (maksymalnie na okres pięciu lat, ale z możliwością dwukrotnego jego przedłużenia), przewozów miejskich, podmiejskich i regionalnych, usług świadczonych ze „znaczącym udziałem” operacji poza granicami kraju (na okres maksymalnie pięciu lat).

Przykładem polskiego zwolnienia spod ogólnych zaleceń UE jest obowiązek częściowej rekompensaty w kosztach zakupu biletu, jeżeli pociąg się spóźni. Obowiązek ten obejmuje tylko pociągi PKP Intercity, ale bez klasy TLK.

W raporcie stwierdza się, że „z otrzymanych informacji wynika, że cztery z państw członkowskich mają zamiar zredukować w okresie kolejnych pięciu lat liczbę artykułów, w odniesieniu do których stosują zwolnienia: Belgia, Bułgaria, Estonia i Polska”.

Źródło: WNP