Przesłane przez PLK wnioski dotyczą pierwszej transzy aplikacji o środki CEF. Pomogą one zmodernizować linie kolejowe o łącznej długości 570 km.
Prace mają objąć m.in. wymianę torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, budowę nowych wiaduktów i mostów, a także peronów, dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
- Dla większości zadań, o których dofinansowanie właśnie zaaplikowaliśmy, będziemy ogłaszać przetargi na realizację robót budowlanych jeszcze w tym roku - mówi Marcin Mochocki pełnomocnik zarządu - dyrektor ds. strategii i planowania PKP PLK.
Unijne fundusze pozwolą na realizację ostatnich etapów obecnie modernizowanej linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania oraz modernizację tras: Warszawa - Poznań i Poznań - Szczecin.
PLK przygotowują również modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne w Warszawie: Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki oraz dwóch linii obwodowych biegnących ze stacji Warszawa Gołąbki i z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej.
Środki CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad centralną magistralą kolejową, co pozwoli na podniesienie prędkości powyżej 160 km/h na kolejnych odcinkach tej linii i dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic.
PKP PLK opracowują obecnie dokumentację projektową potrzebną do przeprowadzania siedmiu projektów inwestycyjnych. Udział funduszy UE w planowanych inwestycjach ma stanowić 85 proc. kosztów kwalifikowanych.
PLK złożyły także, reprezentując zagranicznych partnerów, dwa wnioski o dofinansowanie prac studialnych związanych z wdrażaniem i rozwojem kolejowych korytarzy towarowych. W imieniu narodowych zarządców infrastruktury kolejowej z Belgii, Holandii, Niemiec, Czech i Litwy złożona została aplikacja dla korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie, a w imieniu zarządców z Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch - dla korytarza Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie.
Źródło: WNP