Fot. Torpol/ Tomasz Sweklej - Prezes
Torpol oczekuje na rozpisanie przez PKP PLK przetargów na nowe zadania, współfinansowane z budżetu UE na lata 2014-2020, a także spodziewa się luki na rynku inwestycji kolejowych w 2016 r. - powiedział Tomasz Sweklej, prezes Torpolu oraz członek zarządu IGTL. Wskazał też m.in., że spółka dostrzega potencjał w dalszej dywersyfikacji działalności na rynki zagraniczne.
Na koniec trzeciego kwartału 2014 r. Torpol miał w portfelu zleceń ok. 2 mld zł. Największy udział miały kontrakty związane z modernizacją linii kolejowej E75 Rail Baltica oraz budową nowego dworca Łódź Fabryczna.
Sweklej zaznaczył, że tempo sprzedaży przy modernizacji Rail Baltica sięga nawet 2,5 mln zł dziennie. Intensywne prace trwają również w Łodzi.
Spółka jesienią rozpoczęła też roboty na budowie wartej ponad 60 mln zł netto linii tramwajowej w Olsztynie. Ponadto Torpol pozyskał nowy kontrakt w Norwegii o wartości ok. 81 mln zł netto.
- Spółce udało się stworzyć duży i rentowny portfel zamówień na lata 2015-2016, dlatego teraz możemy podchodzić selektywnie do ogłaszanych przetargów i starać się o pozyskanie zamówień o potencjalnie wyższej marży - powiedział Sweklej.
- Większość sprzedaży w 2015 r. pochodzić będzie z realizowanych już kontraktów. Zakładamy, że okaże się on kolejnym rekordowym rokiem. Dla zarządu i inwestorów ważne jest to, że Torpol posiada pełen portfel zamówień na 2015 r. - dodał.
Prezes wskazał, że dzięki przedłużeniu terminu realizacji kontraktu na Rail Baltica duża część prac została przesunięta również na 2016 r.
- Jest to komfortowa sytuacja, szczególnie w obliczu luki inwestycyjnej, której branża spodziewa się w 2016 r. w związku z okresem oczekiwania na środki z nowej perspektywy UE - podkreślił Sweklej.
- Z silnym portfelem możemy z dużym spokojem przygotować się na finansowanie pochodzące z nowego budżetu UE oraz koncentrować się na dalszym rozwijaniu działalności na rynku norweskim - dodał.
Przypomniał, że według zapisów Krajowego Planu Transportowego, inwestycje w rozwój infrastruktury w Norwegii w latach 2014-2023 mają wynieść ok. 168 mld NOK, czyli ok. 80 mld zł.
- Nie wykluczamy też rozwoju działalności na innych rynkach zagranicznych, na których będą ponoszone duże nakłady inwestycyjne w obszarze infrastruktury kolejowej. Uważnie obserwujemy pozostałe rynki skandynawskie - stwierdził Sweklej.
W Norwegii Torpol jest obecny od 2010 r. W 2012 r. spółka uruchomiła też oddział w Serbii, aby móc lepiej monitorować tamtejszy rynek
- Dostrzegamy duży potencjał w dywersyfikacji geograficznej sprzedaży, dlatego z uwagą przyglądamy się kolejnym rynkom zagranicznym i nie wykluczamy rozwoju działalności właśnie w tym kierunku - powiedział prezes.
Źródło: WNP