KE zatwierdziła dofinansowanie na budowę węzła multimodalnego w Łodzi

Fot. bryla.pl

Komisja Europejska zatwierdziła 85,8 mln euro dofinansowania na budowę węzła multimodalnego przy dworcu Łódź Fabryczna w Łodzi. Koszt całej inwestycji to prawie 111 mln euro. Jej zakończenie planowane jest pod koniec tego roku.

Rzecznik prasowy prezydenta Łodzi Marcin Masłowski w rozmowie z PAP przypomniał, że już kilkanaście miesięcy temu UE przyznała dofinansowanie na tę inwestycję. Władze miasta zwróciły wówczas uwagę, że to pierwszy miejski projekt transportowy, który uzyskał dofinansowanie z Funduszu Spójności; dotąd takie inwestycje były finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jak powiedział w czwartek rzecznik, do kasy miasta wpłynęły już pierwsze pieniądze z tej puli, tj. ponad 100 mln zł. Według niego środowa decyzja KE potwierdza tylko, że budowa węzła multimodalnego jest dobrze realizowana. 

Według Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi budowany węzeł multimodalny przy nowym dworcu Łódź Fabryczna jest prawdopodobnie pierwszym tak dużym węzłem drogowo-komunikacyjnym i przesiadkowym w Polsce. Ma być głównym punktem komunikacyjnym w tej części Łodzi. Ma połączyć kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy. 

Osiem metrów poniżej poziomu terenu znajdować się będzie wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i sieć podziemnych ulic mająca skomunikować dworzec z otoczeniem. Po północnej stronie stacji wybudowane zostaną podziemne parkingi dla samochodów oraz parking dla rowerów. 

Projekt zakłada przebudowę systemu dróg wokół nowego dworca Łódź Fabryczna. Jego głównymi elementami będą nowe ulice Nowowęglowa i Nowotargowa, a także ulice Składowa i Kilińskiego. Powstaną również nowe przystanki i trasy tramwajowe. 

Dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi znajdzie się też osiem metrów pod ziemią. Na drugim poziomie, 16,5 m pod ziemią, będzie stacja kolejowa. 

Nowy dworzec Łódź Fabryczna i węzeł multimodalny mają być jednym z najważniejszych elementów Nowego Centrum Łodzi - jednego z największych programów urbanistycznych w historii miasta. Zaniedbany obszar w centrum o powierzchni 100 ha w ciągu najbliższych lat ma stać się atrakcyjną przestrzenią publiczną. Budowa dworca ma kosztować 1,75 mld zł brutto, cała miejska część inwestycji pochłonie 460 mln zł. 

Jedną z pierwszych ulic w centrum miasta przebudowywanych w ramach projektu Nowe Centrum Łodzi jest ul. Narutowicza. Jej modernizacja obejmowała przebudowę konstrukcji drogi, położenie nowej nawierzchni, remont chodników, zatok autobusowych. Została przebudowana infrastruktura podziemna i położono nowe torowisko tramwajowe, zawieszono nową sieć trakcyjną. Zmieniła się też geometria torowiska na skrzyżowaniu z ul. POW. Dzięki temu tramwaje będą docierały na nową ulicę Nowoskładową. Powstanie przy niej centrum przesiadkowe, które znajdować się będzie na przeciwko głównego wejścia do dworca kolejowego Łódź Fabryczna.

Źródło: PAP