Zapraszamy do zapoznania się z nowym wydawnictwem KOW "Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym", któremu mamy zaszczyt partnerować.
Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS obejmuje Europejski System Sterowania Pociągiem ERTMS/ETCS oraz Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej ERTMS/GSM-R. Coraz szersze wprowadzanie tych systemów na polskiej sieci kolejowej i w korzystających z niej pojazdach trakcyjnych spowodowane jest nie tylko prawem europejskim, ale także, a może nawet przede wszystkim, względami bezpieczeństwa. Wyposażone, względnie aktualnie wyposażane są m.in.: Centralna Magistrala Kolejowa (dla jazd pociągów Pendolino z prędkością większą niż 160 km/h), E65 Warszawa-Gdańsk-Gdynia, E30 granica państwa (Bielawa)-Legnica-Wrocław-Opole, E20 granica państwa (Kunowice)-Poznań-Warszawa-granica państwa (Terespol), Pomorska Kolej Metropolitalna (dla jazd pociągów w odstępach poniżej pięciu minut) oraz nowe pociągi zespołowe i pojazdy trakcyjne różnych producentów, a także już eksploatowane pojazdy. Wyposażane muszą być wszystkie linie modernizowane z wykorzystaniem środków europejskich, jeśli tylko realizowane prace obejmują modernizacje sterowania ruchem, a także nowe pojazdy trakcyjne i pojazdy modernizowane, przeznaczone do jazd po liniach wyposażonych. Tym samym kompleksowa i przejrzysta informacja omawiająca ERTMS od idei do wdrożeń i eksploatacji oraz pokazująca jego funkcje i dostępne rozwiązania techniczne, potrzebna jest pracownikom firm budowlanych realizujących modernizacje linii kolejowych, inżynierom kontraktów i dyrektorom projektów nadzorującym takie modernizacje, oraz firmom budującym i modernizującym tabor trakcyjny i komisarzom odbiorczym, jak również maszynistom prowadzącym pojazdy trakcyjne wyposażone w urządzenia ERTMS. Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej Podręcznik przedstawia zagadnienia interoperacyjności w transporcie kolejowym. Obejmuje informacje ogólne, konieczne dla zrozumienia idei interoperacyjności, mające zastosowanie procedury administracyjne oraz przyjęte rozwiązania techniczne w zakresie drogi kolejowej, sterowania, zasilania i taboru. Ostatni rozdział poświęcony jest szerokiemu omówieniu kontekstu prawnego, w tym przedstawieniu relacji pomiędzy różnymi dokumentami prawnymi, np. między Ustawą o transporcie kolejowym i Ustawą Prawo budowlane. Podręcznik przeznaczony jest dla ekspertów kolejowych - pracowników przewoźników i zarządców, producentów i wykonawców, a także osób merytorycznie nadzorujących kontrakty i uczestniczących w procesach zamykania kolejowych inwestycji oraz dla prawników, którzy z natury swojej pracy sięgać muszą także bezpośrednio do dokumentów źródłowych.