W dniu 25 listopada odbyło się w Warszawie wspólne posiedzenie sekcji Wagonów i Spedycji oraz Sekcji Przewoźników Kolejowych. Posiedzenie to miało otwartą formułę, mogli w nim uczestniczyć także przedstawiciel firm niebędących członkami IGTL. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego:
Pan Ignacy Góra - wiceprezes ds. Techniki i Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego
Pani Anna Stadnicka - koordynator Departamentu Zezwoleń Technicznych i Interoperacyjności
Pan Tomasz Ochelski - specjalista w Departamencie Zezwoleń Technicznych i Interoperacyjności
oraz przedstawiciel Instytutu Kolejnictwa:
Pan dr inż. Marek Pawlik - z-ca dyrektora ds. Interoperacyjności Kolei
Po przedstawieniu prezentacji przez przedstawicieli obu ww instytucji miała miejsce kilkugodzinna dyskusja między wszystkimi uczestnikami spotkania. Największe zainteresowanie wzbudziły takie tematy jak:
- wymaganie zawarte w TSI hałas dotyczące obowiązku wyposażania wagonów towarowych we wstawki hamulcowe kompozytowe,
- warunki dalszego użytkowania obręczowanych zestawów kołowych.
Wagony towarowe eksploatowane w Polsce w większości mają jeszcze obręczowane zestawy kołowe. Bedą je miały jeszcze w 2020 roku, kiedy to powinny być powszechnie stosowane kompozytowe wstawki hamulcowe. W wagonach z kołami obręczowanymi wymiana wstawek hamulcowych na kompozytowe będzie się wiązać najprawdopodobniej z wymianą zestawów, co spowoduje, że koszt takiej wymiany będzie, co najmniej kilkakrotnie większy niż wymiana samych wstawek. Ostateczne decyzje w tych sprawach jeszcze nie zapadły. W związku z tym organizacje samorządu gospodarczego i bezpośrednio zainteresowane firmy powinny już teraz sygnalizować krajowym i międzynarodowym władzom bezpieczeństwa wszelkie problemy techniczne i ekonomiczne, jakie będą się wiązać z wymianą wstawek hamulcowych na kompozytowe i kół obręczowanych na monoblokowe.
- warunki dopuszczenia do eksploatacji wagonów zarejestrowanych w jednym z krajów UE i dzierżawionych przez polskie podmioty gospodarcze.
Dyskusja wykazała, że największy problem stanowią wagony dopuszczone do ruchu międzynarodowego przed 2008 rokiem (RIV) używane przez polskie firmy w zależności od zapotrzebowania w komunikacji międzynarodowej i krajowej. W komunikacji międzynarodowej mogą one kursować bez ograniczeń a w komunikacji krajowej już nie, ponieważ umowa RIV nigdy nie obowiązywała w komunikacji krajowej. W komunikacji krajowej wagony te powinny posiadać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez UTK. Ścisłe przestrzeganie tego wymogu może doprowadzić do zapaści w przewozach wyrobów chemicznych i ropopochodnych, ponieważ są to towary przewożone w większości wagonami zagranicznymi ze znakiem RIV i nie da się z dnia na dzień uzyskać świadectw dopuszczenia do eksploatacji. Ze względu na wagę tego zagadnienia uzgodniono, że w trybie pilnym dojdzie do spotkania IGTL z kierownictwem UTK.