W ramach przygotowań do przedłożenia propozycji legislacyjnej w zakresie przepustowości i zarządzania ruchem kolejowym Komisja Europejska zleciła opracowanie „Oceny oddziaływania środków na rzecz lepszego zarządzania i koordynacji transgranicznego ruchu kolejowego i jego koordynacji, w tym poprzez zmianę przepisów dotyczących alokacji zdolności przepustowej i pobierania opłat za dostęp do infrastruktury w transporcie kolejowym” W dokumencie tym zdefiniowano:
- źródła problemów (problem drivers)
- cele (specific objectives)
- działania (policy measures)
Źródła problemów:
- Nieefektywne zarządzanie przepustowością na kolei
- Nieefektywne zarządzanie ruchem kolejowym
- Nieefektywne narzędzia cyfrowe do planowania i prowadzenia usług kolejowych
- Nieefektywne monitorowanie wydajności pociągów i brak skutecznych narzędzi zachęcających do poprawy wydajności
- Brak koordynacji planowania i operacji pomiędzy podmiotami multimodalnych łańcuchów transportowych
Cele:
- Poprawa warunków dostępu do infrastruktury kolejowej
- Wsparcie cyfryzacji zarządzania przepustowością i ruchem kolejowym
- Wprowadzenie mechanizmu i zachęt do poprawy wydajności kolei oraz zapewnienie skutecznego nadzoru regulacyjnego
- Poprawa koordynacji planowania i operacji pomiędzy podmiotami multimodalnych łańcuchów transportowych
W wyniku przeprowadzonych analiz, w tym opartych na zebranych opiniach szerokiej grupy przedstawicieli branży, ustalono dla każdego celu zestaw działań prowadzących do jego osiągnięcia.
CEL PIERWSZY: Wprowadzenie bardziej wydajnych procedur zarządzania przepustowością
Działania:
Zmiana ram prawnych dotyczących zarządzania przepustowością kolei, aby możliwe były:
Wprowadzenie fazy strategicznego zarządzania przepustowością w cyklu alokacji przepustowości:
- Wieloletnie planowanie w celu optymalizacji ilościowej i jakościowej oferowanej przepustowości
- Uwzględnienie przepustowości dostępnej dla ruchu i robót infrastrukturalnych
- Zapewnienie rzetelnych konsultacji z użytkownikami infrastruktury (aplikantami) oraz kontrolę ze strony organów regulacyjnych
Nowe i zrewidowane procedury prorynkowej alokacji przepustowości
- Elastyczne procedury alokacji dla nieregularnego transportu kolejowego (towarowy)
- Wczesna i długoterminowa alokacja dla stabilnego ruchu (pasażerski, intermodal)
Przejrzysta i zharmonizowana metodyka zarządzania ograniczoną przepustowością
- Może być wykorzystana w fazie strategicznego zarządzania przepustowością i alokacji przepustowości
- Podział / alokacja przepustowości w oparciu o kryteria społeczno-ekonomiczne i środowiskowe. Opracowanie metodyk w oparciu o istniejące modele
Nowe i zmienione mechanizmy i procedury zapewniające ciągłość ruchu
- Cel: zapewnienie niezawodności transportu kolejowego zarówno w czasie nieplanowanych zakłóceń/kryzysów, jak iw czasie planowanej niedostępności sieci (prace infrastrukturalne)
- Mechanizm 1: procedury zarządzania przepustowością na trasach alternatywnych w całym procesie zarządzania przepustowością i ruchem, od zarządzania strategicznego po eksploatację. •
- Mechanizm 2 (opcja na przyszłość): procedury ponownego przydzielania przepustowości podczas poważnych zakłóceń w sieci, podlegające przejrzystym i uczciwym zasadom i procesom.
„Europejski regulamin sieci” jako ramy dla wspólnych zasad i procedur
- Zawiera dalsze szczegóły techniczne (poza przepisami prawnymi) dotyczące wspólnych, zharmonizowanych zasad i procedur dotyczących przepustowości i zarządzania ruchem kolejowym, mające zastosowanie na całej sieci kolejowej UE
- Do przyjęcia wspólnie przez wszystkich głównych zarządców infrastruktury (jeden podmiot koordynujący)
- Regulamin sieci poszczególnych zarządców musi być spójny z Europejskim Regulaminem Sieci
CIĄG DALSZY NASTĄPI