15 grudnia 2022 r. odbyły się warsztaty DG MOVE z przewoźnikami i organizacjami branżowymi, których przedmiotem było omówienie Inicjatywy mającej na celu lepsze zarządzanie i koordynację przepustowości europejskiej sieci kolejowej i zarządzania ruchem.
Komisja Europejska przedstawiła m.in. szczegółową prezentację omawiającą aktualne problemy z zarządzaniem przepustowością na tle wyzwań ekonomicznych, stanu realizacji polityk europejskich i planów legislacyjnych. Wskazano cztery obszary problemowe, które wymagają interwencji, tj.:
1. Prawne i proceduralne przeszkody w skuteczniejszym i prorynkowym zarządzaniu przepustowością i jej alokacją.
2. Brak bodźców ekonomicznych wspierających sprawniejszy proces zarządzania przepustowością (kluczowe wskaźniki efektywności, respektowanie zobowiązań, społeczno-ekonomiczne kryteria alokacji przepustowości).
3. Niewystarczające mechanizmy koordynacji między zainteresowanymi stronami, co obejmuje koordynację między zarządcami infrastruktury, ale także między operatorami w łańcuchu multimodalnym (np. operatorami terminali).
4. Brak cyfrowych narzędzi usprawniających i wspierających proces zarządzania i alokacji przepustowości.
KE wskazuje, że szereg z proponowanych działań jest inspirowane projektem TTR, a pozostałe są wobec niego komplementarne. Przedstawiona została również matryca możliwych podejść do konstrukcji polityki w zakresie zarządzania przepustowością.
Wyróżnione zostały cztery podstawowe opcje; od stricte korytarzowej do sieciowych ze zróżnicowanym poziomem centralizacji w zakresie ustalenia wspólnych zasad i monitoringu oraz kompetencji w zarządzaniu przepustowością i ruchem. Skrajna opcja przenosi szereg kompetencji poza zakres pojedynczego zarządcy infrastruktury.
|
Opcja 1 |
Opcja 2 |
Opcja 3 |
Opcja 4 |
Podejście do koordynacji transgranicznej |
Korytarzowe |
Sieciowe |
||
Odpowiedzialność za zdefiniowanie wspólnych unijnych zasad i monitoring wdrożenia |
|
Współpraca zarządców infrastruktury |
Wspierana przez instytucję centralną |
|
Kompetencje decyzyjne w zakresie przepustowości i zarządzania ruchem |
|
Zdecentralizowane (poszczególni zarządcy infrastruktury) |
Częściowo scentralizowane |
KE przedstawiła również szczegółowe omówienie działań w celu osiągnięcia celów w zakresie poprawy w zarządzaniu przepustowością, które omawiane będą w kolejnych publikacjach.