31 stycznia 2019 r. podczas posiedzenia komitetu RISC zatwierdzona została przez państwa członkowskie propozycja zmiany TSI Hałas. Oznacza to formalne zakończenie procedury oraz dyskusji, która trwała od bardzo długiego czasu.
W ostatecznej wersji dokumentu potwierdzone zostały kryteria delimitacji tzw. cichych sekcji, tj. długość minimalna równa 20 km, oraz średnia powyżej 12 pociągów towarowych w porze nocnej na dobę w latach 2015-2017. W ciągu 9 miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów ERA opublikuje listę cichych sekcji. Wyposażenie pojazdów poruszających się po cichych sekcjach w kompozytowe wstawki jest obowiązkowe od 8 grudnia 2024 roku. W toku prac określono bardzo korzystny dla Polski przypadek szczególny. Stanowi on wyłączenie zasad ogólnych dla wagonów wyposażonych w koła obręczowane, poruszających się w ruchu krajowym do końca 2036 oraz w ruchu do Czech i na Słowację do końca 2026 roku. Jest to rozwiązanie, o które zabiegała strona polska, ponieważ w naszym przypadku spełnienie wymagań TSI Hałas w ogromnej większości wiąże się nie tylko z wymianą wstawek i ewentualnymi zmianami w układzie hamulcowym, ale przede wszystkim z wymianą zestawów kołowych na monoblokowe. Oznacza to, że koszt całej operacji wzrasta nawet dziesięciokrotnie, a wziąwszy uwagę pod uwagę ilość wagonów wymagających wymiany zestawów, przeprowadzenie jej w ciągu zaledwie kilku lat jest niewykonalne ze względów ekonomicznych i organizacyjnych.
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego już w pierwszej połowie 2016 roku podjęła intensywne i aktywne działania w celu wyeliminowania zapisów, które mogły mieć katastrofalne skutki dla kolejowego transportu towarowego w Polsce. Temat został podniesiony podczas posiedzeń Sekcji Przewoźników Kolejowych oraz Wagonów i Spedycji, gdzie gościliśmy przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury oraz Urzędu Transportu Kolejowego. Nasza inicjatywa była jedną z podstaw utworzenia krajowego zespołu roboczego przy MI, gdzie przedstawiciele administracji oraz przewoźników i posiadaczy taboru zajęli się szacowaniem kosztów oraz określeniem innych skutków wprowadzenia nowych zasad. W ramach naszej organizacji przeprowadziliśmy również szacowanie ilości wagonów, które potencjalnie wymagałyby przezbrojenia oraz wymiany całych zestawów kołowych. Ponadto w ramach posiedzeń Sekcji mieliśmy okazję bezpośrednich rozmów z przedstawicielami przemysłu zajmującymi się produkcją kompozytowych okładzin ciernych, a także byliśmy gospodarzem Debaty z Kurierem poświęconej tym zagadnieniom.
Niezwykle istotnym elementem było zaangażowanie się IGTL w prace grupy roboczej przy Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, która pracowała nad właściwym tekstem zmian w TSI. Było to możliwe dzięki członkostwu IGTL w ERFA (Europejskie Stowarzyszenie Kolejowego Transportu Towarowego), z ramienia której dyrektor biura IGTL został desygnowany do udziału w grupie roboczej. Na tym forum wspieraliśmy postulaty prezentowane przez przedstawiciela UTK, wskazując na specyfikę naszego rynku oraz nieadekwatność rozwiązań i kosztów do zaplanowanych korzyści. Ostateczny rezultat prac potwierdza, że w przypadku aktywnego zaangażowania organizacji branżowych i ścisłej współpracy z organami administracji publicznej jesteśmy w stanie realnie oddziaływać na otoczenie prawne prowadzonej działalności.
Zachęcamy wszystkie firmy członkowskie do włączenia się projekty prowadzone obecnie przez IGTL oraz zgłaszania nowych zagadnień wymagających podjęcia działań.