Fot. zabkowice.express-miejski.pl
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego otrzymała notatkę z XVI posiedzenia Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym, które odbyło się w dniu 27 maja 2013 r. pod przewodnictwem ministra Andrzeja Massela.
Posiedzenie otworzył minister Andrzej Massel i poinformował, że w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej zakończyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (druk nr 1046). Wejście w życie przedmiotowej nowelizacji spowoduje konieczność wydania przez ministra właściwego do spraw transportu nowych rozporządzeń regulujących m.in. proces szkolenia i egzaminowania maszynistów i kandydatów na maszynistów.
W dalszej kolejności Departament Transportu Kolejowego przygotował projekty rozporządzeń oraz omówił proponowane zmiany:
- projekt rozporządzenia w sprawie licencji maszynisty,
- projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty,
- projekt rozporządzenia w sprawie ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów,
- projekt rozporządzenia w sprawie podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań oraz orzekania, w celu sprawdzenia spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych niezbędnych do uzyskania licencji, świadectwa maszynisty a także zachowania ich ważności.
Uczestnicy spotkania zwrócili uwagę na zapis zawarty w projekcie rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty dotyczący obowiązkowego szkolenia oraz sprawdzenia umiejętności na symulatorze pojazdu kolejowego w przypadku maszynistów prowadzących pociągi pasażerskie z szybkością większą niż 120 km/h oraz terminu jego wprowadzenia. Podkreślono, że szkolenie dla wszystkich kandydatów na maszynistę, na symulatorze powinno być przeprowadzone w przypadku szkolenia na świadectwo maszynisty, po osiągnięcie przez kandydata podstawowej wiedzy teoretycznej jak i praktycznej, najlepiej pod koniec szkolenia. Natomiast doskonalenie zawodowe wszystkich maszynistów nie powinno być łączone z pouczeniami okresowymi i powinno być przeprowadzone poza limitem czasowym. Dużo emocji wzbudziła dyskusja o liczbie symulatorów pojazdów kolejowych, ich rozmieszczenie oraz koszt szkolenia maszynisty. Podkreślono, że najdroższym elementem w systemie jest oprogramowanie symulatora. Wskazywano, że symulatory są głównie do szkolenia z zakresu usuwania usterek i zachowania się maszynisty w sytuacjach ekstremalnych i kryzysowych. Przy budowie centrów szkoleniowych można będzie dostosować system do preferowanych tras linii kolejowych i typów lokomotyw.
Wątpliwości budziły też zapisy, kto może prowadzić szkolenia i pouczenia okresowe oraz jakie powinien posiadać przygotowanie techniczne i pedagogiczne, a także określenie czasu trwania szkolenia w godzinach lekcyjnych czy zegarowych. Podkreślano, że bezwzględnie należy rozdzielić funkcje wykładowcy i egzaminatora.
Na zakończenie podkreślono, że wątpliwości budzą też postanowienia przepisów przejściowych, jednak uwagi odnośnie wspomnianych zapisów zostaną zgłoszone na etapie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.
Po omówieniu projektu rozporządzenia w sprawie podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań oraz orzekania, w celu sprawdzenia spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych niezbędnych do uzyskania licencji, świadectwa maszynisty a także zachowania ich ważności, wskazywano na konieczność ujednolicenia definicji i pojęć dotyczących badań lekarskich we wszystkich rozporządzeniach.
W wyniku dyskusji uczestnicy spotkania ustalili, że:
- Przedstawiciele przewoźników kolejowych i ośrodków szkoleniowych oraz związków zawodowych, biorących udział w posiedzeniu Zespołu, przekażą do Departamentu Transportu Kolejowego propozycje zakresu ćwiczeń oraz zachowań, które powinny być ćwiczone na symulatorze pojazdu kolejowego (program i czasokres) w odniesieniu do maszynistów nowoszkolonych oraz dla maszynistów zatrudnionych na stanowisku maszynisty w ramach doskonalenia zawodowego,
- Jakie są propozycje rozmieszczenia symulatorów pojazdów kolejowych na obszarze kraju oraz jak powinny być dostosowane do szkolenia maszynistów?
W związku z powyższym, Izba zwraca się do wszystkich zainteresowanych Członków IGTL o przesłanie uwag do ustaleń podjętych podczas XVI posiedzenia Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym. Notatka do pobrania w zakładce PROJEKTY DO KONSULTACJI.