Kraje bałtyckie i Polska porozumiały się w sprawie utworzenia przedsiębiorstwa, które będzie koordynować prace nad projektem Rail Baltica i podpiszą deklarację w tej sprawie we wrześniu – poinformował w środę w Tallinnie minister gospodarki Estonii Juhan Parts.
Strony „porozumiały się, że wspólną deklarację o powołaniu firmy podpiszą ministrowie transportu we wrześniu na nieformalnym spotkaniu w Wilnie” – powiedział minister. Dodał, że przedsiębiorstwo „będzie początkowo własnością trzech krajów bałtyckich, jednak deklaracja da Polsce i Finlandii możliwość przyłączenia się”.
Według estońskiego ministra obok koordynacji prac nad przygotowaniem budowy połączenia kolejowego Rail Baltica, wspólne przedsiębiorstwo będzie ubiegać się w Komisji Europejskiej o finansowanie projektu.
Rail Baltica to projekt linii kolejowej łączącej Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki. Wraz z połączeniem drogowym Via Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego te stolice.
Z dołączeniem do przedsięwzięcia najdłużej zwlekała Litwa. Jednym z litewskich argumentów przeciw dołączeniu do wspólnego przedsiębiorstwa miał być fakt, że takie działanie byłoby sprzeczne z konstytucją, ponieważ infrastruktura kolejowa na Litwie jest własnością narodową.
Planowana w Polsce linia ma prowadzić z Warszawy przez Białystok i Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach. Odcinek w Polsce ma mieć 341 km trasy kolejowej, z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej. Pociągi będą mogły jeździć tą trasą z prędkością ok. 160 km na godzinę.
Źródło: EI