Ustawa dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy dotyczącej interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie. Dzięki postanowieniom tej dyrektywy ma nastąpić poprawa konkurencyjności sektora kolejowego w stosunku do innych rodzajów transportu.
Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym obejmuje zagadnienia dotyczące:
- dopuszczania do eksploatacji wyrobów oraz określonych części systemu kolei w celu osiągnięcia interoperacyjności systemu kolei w UE;
- prowadzenia krajowego rejestru infrastruktury kolejowej;
- certyfikowania podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych.
W ustawie określono między innymi, że warunkiem dopuszczenia
do eksploatacji budowli i urządzeń, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu klejowego, jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego dla pierwszego egzemplarza.
Decyzje w sprawach dotyczących wydania, odmowy lub cofnięcia świadectwa będzie podejmować Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Kolejne egzemplarze danego typu budynków lub urządzeń będą dopuszczane do użytku na podstawie odpowiedniej deklaracji zgodności z pierwszym egzemplarzem, wydawanej przez producenta.
Nowelą dokonano także istotnej zmiany przepisów rozdziału 2b ustawy, rozszerzając na wszystkie linie kolejowe, a nie tylko te o znaczeniu państwowym, zakres stosowania przepisów określających szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych.
Źródło: Kancelaria Prezydenta RP