20 % obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej to tylko kolejna obietnica

Wczoraj opublikowano projekt nowego „Cennika  stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządanaej przez PKP Polskie lInie Kolejowe S.A. obowiązujący od 15 grudnia 2013 r“ przekazanego przez PKP PLK S.A.  do zatwierdzenia Prezesowi  UTK.

Projekt cennika opracowano na podstawie zasad określonych w „Regulaminie przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych  przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy pociagów 2013/2014“, ktory był „konsultowany“ z przewoźnikami. Termin konsultacji zmian do regulaminu minął  w piątek 13 września 2013,  a już w poniedziałek 16 września Zarząd PKP PLK S.A. przyjął projekt cenika opracowany zgodnie ze zmienionym regulaminem.

IGTL zglosił 13 września 2013 uwagi do projektu regulaminu zawarte na   stronach  (patrz zakładka na stronie IGTL ).  Wynikało z nich, że proponowane zmiany nie powinny być przyjęte.

Oznacza to jedno. Zarządzone konsultacje z przewoźnikami były jedynie pozorowane. Decyzje w sprawie cenika  zapadły wcześniej. Wstępna analiza projektu wykazała, że szeroko kolportowana informacja „stawki będą niższe o ok 20%“  nie ma pokrycia w rzeczywistości. Porównania stawek  aktualnie obwiązującego  cennika  do nowego projektu dla najniższej i najwyższej klasy linii  przedstawia się następująco:

Pociągi pasażerskie – linie bez trakcji elektrycznej

Masa poc. ton

60

150

300

450

600

750

900

 

Kat. linii 1

zmiana w %

13,66

10,04

24,00

6,98

7,97

-17,81

-2,43

 

Kat. linii 4

Zmiana w %

9,06

4,08

9,09

-5,50

-7,54

-28,06

-17,23

 

Pociągi pasażerskie – linie z trakcją elektryczną

Masa poc. ton

60

150

300

450

600

750

900

 

Kat. linii 1

zmiana  %

-18,75

-18,03

-3,85

-11,61

-7,77

-25,70

-12,27

 

Kat linii 4 Zm  %

-9,83

-12,83

-7,92

-18,44

-19,41

-35,21

-25,96

Pociagi towarowe – linie bez trakcji elektrycznej

Masa poc. T

60

150

300

450

600

1100

1500

2100

3000

> 3000

 

Kat. linii 5 Zm %

13,66

10,04

24,00

6,98

7,97

12,96

-7,07

-8,30

-1,57

-15,70

 

Kat linii 5 zm. %

10,99

6,21

12,45

-3,05

-4,50

1,04

-13,93

-16,36

-11,59

-24,08

 

Pociągi towarowe – linie z trakcją elektryczną

Masa poc. T

60

150

300

450

600

1100

1500

2100

3000

> 3000

 

Klasa linii 1 

Zmiana w %

-18,75

-18,03

-3,85

-11,61

-7,77

1,05

-13,33

-13,01

-5,81

-18,67

 

Kat linii 5

Zmiana w %

-9,83

-12,83

-7,92

-18,44

-19,41

-16,75

-10,10

-12,54

-7,79

-20,37

 

Porównanie tabel pokazuje, że  dla pociagów o małej masie stawki nie maleją a rosną. Zmniejszenie stawek o 20 % wystepuje tylko przy maksymalnych obiciązeniach brutto 900 t dla poc pasażerskich i 3000 ton dla poc. towarowych. Ponadto cennik przewoduje znaczy wzrost opłat dodatkowych. Rekord wzrostu należy do stawki dostępu stacji Gdynia Postojowa, ktora wzrasta z 6,36 zł za wagon do 12,03 zł za wagon tj o 89%. W cenniku są zupełnie nowe regulacje dotyczace opłat za postój pociągów pasażerskich. Po raz pierwszy wprowadza się podkategorie stacji i przystanków o zróżnicowanych stawkach za postój pociągu. Wprowadza się oddzielne opłaty za informowanie podróżnych. W przewozach towarowych stawka za rozrządzanie wagonów na stacjach rozrządowych rośnie z 7,89 do 13, 60 zł za wagon tj o 72 %.

W tej sytuacji zmianę rzeczywistych stawek dostępu mogą oszacować  jedynie przewoźnicy na podstawie własnego zapotrzebowania na przewozy i sposobu organizacji przewozów. IGTL zwraca się do wszystkich przewoźników o nadsyłanie własnych uwag do cennika.