PLK ogłosi przetargi na nową perspektywę budżetową UE

Rusza kolejny etap przygotowań PKP Polskich Linii Kolejowych do inwestycji finansowanych z budżetu UE na lata 2014-2020. Na przełomie roku PLK ogłosi przetargi na opracowanie studiów wykonalności dla 16 zadań inwestycyjnych, w przypadku których roboty budowlane wystartują pod koniec roku 2015 i w latach późniejszych.

 

– PKP Polskie Linie Kolejowe opracowały listę kilkudziesięciu inwestycji, których realizacja przewidziana jest w przyszłej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Niektóre z nich są na dość zaawansowanym etapie przygotowania, dla innych w najbliższych tygodniach planujemy ogłosić pierwsze postępowania na studia wykonalności. Wszystko po to, aby ruszać z inwestycjami, gdy tylko będzie dostępne unijne finansowanie i zamkniemy realizację większości inwestycji obecnej perspektywy. Co ważne, jedną z naszych głównych inicjatyw jest podniesienie efektywności projektów inwestycyjnych w przyszłej perspektywie, tj. będziemy starać się jeszcze lepiej dopasować zakres inwestycji do rzeczywistych potrzeb sieci i otoczenia – mówi Marcin Mochocki pełnomocnik zarządu ds. planowania i strategii PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inwestycje w nowym okresie programowania UE mają być „skrojone na miarę”, stąd zakres studiów wykonalności rozbudowano o szereg dodatkowych analiz. – Najważniejszą innowacją jest konieczność stosowania przez wykonawców zaawansowanego oprogramowania związanego z symulacjami ruchowymi. Jego wykorzystanie ma na celu optymalne określenie docelowego kształtu układów torowych stacji. Do tej pory decyzje w tym zakresie opierane były wyłącznie na doświadczeniu zewnętrznych projektantów oraz pracowników PLK. Teraz podczas realizacji nowych studiów wykonalności otrzymają oni silne wsparcie w postaci wyników analiz, przeprowadzonych przy użyciu nowoczesnych narzędzi – informuje w komunikacie prasowym Mirosław Siemieniec, Rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

Kolejna zmiana polega na wprowadzeniu do studium wykonalności tzw. prognozy degradacji. Dotyczyć ona będzie odcinków i obiektów znajdujących się w stosunkowo dobrym stanie technicznym i ma odpowiedzieć na pytanie, kiedy będzie najlepszy moment na wymianę danego elementu. Ma to na celu uniknięcie wymiany infrastruktury, która po przeprowadzeniu prac utrzymaniowych może jeszcze zagwarantować parametry eksploatacyjne, odpowiednie z punktu widzenia spełnianej funkcji.

Wśród wspomnianych 16 studiów wykonalności znalazły się odcinki Kutno – Toruń Główny, Ełk – Korsze (wraz z elektryfikacją), Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski, a także Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane (wraz z budową łącznicy w Suchej Beskidzkiej) czy Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów.

Osobno – w ramach zadnia POIiŚ 7.1-87 – przygotowana zostanie dokumentacja przedprojektowa dla prac na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk. W przyszłej perspektywie kompleksowo zostanie również rozwiązany problem stanu technicznego infrastruktury kolejowego dostępu do portów morskich. Analizy niezbędne do wykonania tych prac obejmują linie do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

Źródło: PKP PLK