Fot. PKP PLK
Polskie Linie Kolejowe kontynuują kampanię Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj! ”. W minionym roku doszło do mniejszej ilości wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych niż w roku 2012. Przyczyna zdarzeń – nieuwaga kierowców.
Pomimo apeli, ostrzeżeń i ustawionych znaków w 2013 roku na przejazdach kolejowo drogowych w Polsce doszło do 211 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów. W porównaniu z 2012 r. to o 13 wypadków mniej. Nieostrożność zakończyła się tragicznie dla 35 kierowców i pasażerów a 34 zostały ciężko ranne.
W styczniu 2013 roku na przejazdach było 15 zdarzeń, w analogicznym okresie br 12. Każde zdarzenie to przede wszystkim tragedia dla poszkodowanych i ich rodzin. Wypadki zablokowały także całkowicie lub częściowo linie kolejowe. Angażowały służby ratownicze i zespoły techniczne do usuwania skutków wypadków. Opóźnienia pociągów w wielu przypadkach przekraczały dwie godziny.
Według europejskich statystyk do 99 % wypadków dochodzi z winy kierowców, którzy np. lekceważą znaki STOP, przejeżdżają pod zamykającymi się szlabanami, bądź omijają półrogatki.
Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie tylko apeluje o rozwagę i bezpieczne przekraczanie torów, ale od 2005 roku prowadzi jedną z największych w Europie kampanii społecznych „Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Akcja przypomina o przestrzeganiu zasad i zachowaniu szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowo-drogowych. Jest skierowana do wszystkich użytkowników ruchu drogowego.
W 2013 r. roku w ramach kampanii kontrolowano przejazdy, odbyły się dziesiątki spotkań z dziećmi w ramach akcji „Październik miesiącem edukacji”. 73 szkoły podstawowe i gimnazja organizowały happening edukacyjny. 18 symulacji wypadków radykalnie pokazało jak tragiczne jest zderzenie samochodu z pociągiem.
Bezpieczeństwo na sieci kolejowej to jeden z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zarządca infrastruktury prowadzi liczne remonty i modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych. Na linii kolejowej ze stolicy do Trójmiasta powstaje ponad 100 tuneli i wiaduktów, które zastąpią tradycyjne przejazdy. Ponadto, PLK prowadzi projekty „przejazdowe”, w ramach których zostaną wykonane prace na ponad 400 przejazdach w całej Polsce.
Źródło: PKP PLK