Fot. torowy.blogspot.com
Włosi i Niemcy mogą dołączyć do projektu magistrali kolejowej, która od południa ominie nasz kraj - pisze "Puls Biznesu". Plany budowy rosyjskiego szerokiego toru przez Słowację do Wiednia, omijającego Polskę, stają się coraz bardziej realne.
W IV kwartale gotowe będzie studium wykonalności. Inwestycja, szacowana na 4,5 mld euro może rozpocząć się w przyszłym roku, a pierwsze pociągi mają pojechać w 2025 roku.
Według "Pulsu Biznesu", groźna dla Polski inwestycja zyskuje zwolenników w Europie.
Włochy myślą o budowie odgałęzienia szerokiego toru z Wiednia, które prowadziłoby do regionu Morza Adriatyckiego. Zainteresowani projektem są też Niemcy, co budzi obawy o to, że część towarów przewożonych do tego kraju ominie Polskę.
Rosjanie powołali tez spółkę z Chińczykami, której zadaniem jest transport towarów między Państwem Środka i Europą.
To będzie prawdziwe wyzwanie dla podróżnych. 9 marca wejdą w życie zmiany w rozkładzie jazdy, które spowodują wiele utrudnień. Według wyliczeń PKP Intercity, 10 połączeń zostanie zawieszonych. Tyle samo pociągów pojedzie na skróconych trasach. 14 innych składów zmieni termin odjazdu.
Rzeczniczka spółki Beata Czemerajda przypomina, że już niedługo rozpocznie się remont torów na moście średnicowym w Warszawie. Pociągi dalekobieżne ominą Dworzec Centralny, Wschodni i Zachodni. Tłoczno zrobi się za to na Dworcu Gdańskim. Na co dzień obsługuje on ruch lokalny. Jednak po rozpoczęciu remontu torowiska na moście średnicowym, trafi tam cały ruch dalekobieżny. Chodzi o składy rozpoczynające i kończące bieg w stolicy oraz te, które przez Warszawę przejeżdżają tranzytem. Remont potrwa trzy miesiące i zakończy się w czerwcu przed początkiem szczytu wakacyjnego.
To nie koniec utrudnień. Także w marcu rozpocznie się kolejny etap remontu Centralnej Magistrali Kolejowej, przez co konieczne będą korekty w rozkładzie jazdy. Dotyczy to połączeń ze stolicy do Krakowa i Zakopanego. Po 9 marca nie dojedziemy koleją z Krakowa do Zakopanego. Na tej trasie rozpoczną się prace związane z budową zapory wodnej. Przewóz pasażerów zostanie przywrócony na czas wakacji, ale we wrześniu znów będzie wstrzymany, by umożliwić kolejny etap prac. Te mają się zakończyć pod koniec tego roku.
Kolejarze już jesienią zeszłego roku zapowiadali, że rok 2014 będzie wyjątkowo trudny dla pasażerów. Prace modernizacyjne cały czas prowadzone są między innymi na trasach z Warszawy do Trójmiasta oraz z Krakowa do Rzeszowa. Widoczna poprawa ma nastąpić na przełomie lat 2014 i 2015.
Źródło: Puls Biznesu