FRACHT 2014: przewozy intermodalne w Europie

Jak wskazują wstępne dane, intermodalne przewozy drogowo-kolejowe w Europie w 2013 r. odnotowały umiarkowany wzrost w porównaniu do 2012 r. Wielu wiodących operatorów ocenia pozytywnie rozwój tego segmentu rynku. Jakie były jego główne tendencje w świetle wyników osiągniętych przez przewoźników – członków UIRR?   

Według danych opublikowanych przez Międzynarodowy Związek Kombinowanych Przewozów Drogowo-Kolejowych (UIRR), 15. operatorów zrzeszonych w tej organizacji w 2013 r. przewiozło łącznie 2,8 mln przesyłek (ok. 5,7 mln TEU), czyli o ok. 4 proc. więcej niż w 2012 r. Jednocześnie poziom przewozów stanowił 92 proc. od rekordowego wolumenu, który został osiągnięty w 2011 r.

Ponad 1,7 mln przesyłek (62 proc.) przewieziono w komunikacji międzynarodowej. Największy, 10-proc. wzrost odnotowano w segmencie przewozów Ro-La (ruchoma droga). Pamiętamy jednak, że rok 2012 został określony przez UIRR jako „black year” w historii przewozów Ro-La. Spadły one o 24 proc. pod względem liczby przesyłek i o 19 proc. pod względem pracy przewozowej w porównaniu do 2011 r.


* Przesyłka stosowana w statystykach UIRR to ekwiwalent 2 TEU, którym jest jednostka intermodalna przeładowana z samochodu na wagon, m.in.: jedna naczepa siodłowa, dwa nadwozia wymienne o długości mniej niż 8,3 m i masie do 16 ton, jedno nadwozie wymienne o długości powyżej 8,3 m i masie ponad 16 ton, jeden pojazd w systemie Ro-La.

Kombiverkehr – nowe połączenia
Największy w Europie operator przewozów intermodalnych w 2013 r. przewiózł 937,7 tys. przesyłek (ok. 1,88 mln TEU), czyli o 1,1 proc. więcej niż w 2012 r. Wzrost w przewozach wewnątrz Niemiec, na które przypada ok. 32 proc. wszystkich przesyłek, był nieco wyższy niż w komunikacji międzynarodowej:  1,5 proc. wobec 1 proc. rok wcześniej.

W opinii top-managementu Kombiverkehr, w warunkach niestabilnej sytuacji ekonomicznej w Europie, ten wynik pozwala oczekiwać utrzymania się pozytywnej dynamiki i w bieżącym roku. Jeszcze bardziej istotne niż wzrost wielkości przewozów jest dalsze rozszerzenie sieci połączeń i umocnienie pozycji konkurencyjnej na europejskim rynku przewozów intermodalnych w Europie. Ponad połowa przewozów międzynarodowych przypada na połączenia z Europą Południową (Włochami, Szwajcarią i Grecją). W ciągu ostatniego roku przewoźnik ten uruchomił prawie 50 nowych cotygodniowych pociągów, a ich łączna liczba zwiększyła się do 170 pociągów dziennie. Wśród nowych połączeń znalazły się bezpośrednie pociągi między Neuss w zachodnich Niemczech i Budapesztem oraz Miramas we Francji i Kolonią/Duisburgiem.

W październiku ubiegłego roku nowe bimodalne (kolejowo-promowe) połączenie do przewozu kontenerów, naczep siodłowych i nadwozi wymiennych uruchomiono przy współpracy Kombiverkehr z Cemat i Adria Kombi w relacji Niemcy – Grecja/Turcja: Frankfurt/Ludwigschafen – port Triest – port Patras/port Tekirdag/port Pendik. W lutym tego roku ta oferta została rozszerzona o dodatkowe połączenie między Niemcami i Włochami. Trzy pary nocnych pociągów co tydzień kursują między Monachium-Riem i Triestem. Jeszcze jednym nowym projektem, który ruszył w lutym tego roku jest bezpośredni pociąg kursujący trzy razy w tygodniu między portem w Kiel a Duisburgiem.

Źródło: UIRR

Hupac – większa częstotliwość
W 2013 r. operator przetransportował 656,9 tys. przesyłek (1,3 mln TEU), a więc o 1,7 proc. więcej niż w 2012 r. Wykonana praca przewozowa wyniosła 11,7 mln tono-km netto. Operator ten w systemie połączeń wahadłowych ShuttleNet uruchamiał 110 pociągów dziennie.

Prawie 2/3 przewozów Hupac przypada na połączenia transalpejskie, głównie przez Szwajcarię. W wielu relacjach uruchamianych było pięć par pociągów dziennie. Jednym z nowych kierunków rozwoju były połączenia przez Francję między terminalem w Bustro Arsizio we Włoszech i Barceloną. Łącznie z terminalu Bustro Arsizio wyruszało 60 pociągów dziennie.

Dobrze się rozwijały przewozy między terminalami Antwerpia Combinant i Bustro Arsizio. Początkowo pociągi były uruchamiane cztery razy w tygodniu w każdym kierunku, a następnie częstotliwość została zwiększona. W kwietniu 2013 r. uruchomione zostało także nowe połączenie między Niemcami (Duisburg) i Rumunią (Ploiesti) z wykorzystaniem terminalu Hungaria Intermodal w Budapeszcie.

W poszukiwaniu strategii biznesowej
Analiza zmian, które zachodzą na rynku przewozów intermodalnych, pokazuje, że wiodący operatorzy stale rozwijają sieć połączeń oraz zwiększają częstotliwość kursowania pociągów w tych relacjach, gdzie występuje potencjalny popyt na przewozy. Istotne jest też, że zwiększania wolumenu przewożonych towarów operatorzy szukają poprzez podjęcie współpracy z innymi graczami na rynku. Dzieje się tak zwłaszcza w obszarze organizacji przewozów międzynarodowych.

Widać, że w ostatnich latach warunki w otoczeniu biznesowym sprzyjają myśleniu o łączeniu potencjału i wysiłków różnych firm. Zarówno na rynku globalnym, europejskim jak i polskim (przykład przejęcia Spedcontu przez PEKAES) obserwujemy kolejny etap procesów konsolidacyjnych. Jak najlepiej wspólnie wykorzystać potencjał przewozów intermodalnych? Ta dyskusja jest jeszcze przed nami.

Źródło: Kurier Kolejowy