Fot. WNP
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju potwierdza, że w kwietniu i maju opracowało dwa projekty rozporządzeń, które pomogą rozwiązać impas w sprawie homologacji Pendolino zgodnie z umową producenta z PKP Intercity i ich odbioru przez przewoźnika.
Pierwszy, którego opiniowanie zakończono w ubiegłym tygodniu, nowelizuje rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Zmieni on krajowe przepisy dotyczące drogi kolejowej, dostosowując je do aktualnego stanu wiedzy technicznej, w tym specyfikacji interoperacyjności (TSI).
Wśród zmieniających się przepisów jest furtka dla zwiększenia jazdy pociągów z prędkością powyżej 160 km/h, co jest niemożliwe w obecnym stanie prawnym. Zakłada się, że dotyczyć to będzie pociągów prowadzonych z wykorzystaniem automatycznego systemu sterowania ruchem - ERTMS/ETCS (poziomu 1 lub 2).
Nowe przepisy podwyższą także dopuszczalną prędkość pociągu na łukach torów, co zrekompensuje brak wychylnego pudła w kupowanym Pendolino i skróci czas przejazdu.
Drugi projekt rozporządzenia MIR dotyczy ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Po raz pierwszy ujęto w nich przepisy normujące stosowanie na polskiej infrastrukturze kolejowej systemu ERTMS/ETCS.
Przepisy tego rozporządzenia uzupełnią opisane wyżej, dopuszczając do jazdy pociągi z prędkością ponad 180 km/h oraz umożliwią prowadzenie pociągów jadących z prędkościami powyżej 130 km/h tylko przez jednego maszynistę. W obu przypadkach, dotyczyć to będzie wyłącznie linii kolejowych, gdzie zamontowano systemy ERTMS/ETCS.
Jak poinformowało nas Biuro Prasowe MIR, pierwsze rozporządzenie (w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych) jest już skierowane do druku w Dzienniku Ustaw i zostanie opublikowane z datą 13 maja, a drugie (w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji) wejdzie w życie 24 lipca bieżącego roku.
Źródło: WNP