Norwegia kontraktami budowlanymi pachnąca

Prawo zamówień publicznych podobne jak w UE, ale z bardziej jasnym określeniem warunków, stosowanie w pełni zasad FIDIC, wysoka marżowość, a także relatywnie niska konkurencja firm wykonawczych, czynią norweski rynek budowlany bardzo atrakcyjny dla firm z Polski. Ma on dobre perspektywy rozwoju, szczególnie w infrastrukturalnym budownictwie szynowym (kolej, metro, tramwaje).

Program ten ruszył, są już ogłoszone lub rozstrzygnięte przetargi, typu unowocześnienia automatycznego systemu sterowania ruchem kolejowym, o wartości 7 mld NOK, czy budowa budowę drugiego tunelu kolejowego w Ulriken w zachodniej części kraju, wartości 1,3 mld NOK. Ten ostatni przetarg wygrało na początku maja konsorcjum Skanska Norway i Strabag. 

Ale oprócz tych projektów, są dziesiątki mniejszych, jakie ogłaszają miasta i gminy. Niższej wartości, ale często pracochłonne i skomplikowane (o kompleksowym zakresie, realizowane w pełnym ruchu miejskim), co stwarza szansę wygrania przetargu przez dobrze przygotowane firmy polskie. 

Taką strategię obrał Torpol, z grupy Polimex-Mostostal. Dotychczas zrealizował już cztery kontrakty remontowo-budowlane na sieciach transportu szynowego (w Bergen i Oslo), a podpisał dwa kolejne. Łącznie ich wartość sięgnie 100 mln zł. 

Proces kontraktowania składa się z zwykle z prekwalifikacji ofert (firm) i negocjacji indywidualnych. W obu procesach oceniane jest doświadczenie, organizacja i potencjał wykonawcy, zdolność do realizacji zadania ściśle ustalonym terminie, elastyczność działania (np. w przypadku sytuacji nadzwyczajnych), poziom bezpieczeństwa i jego zapewnienie w kolejnym zadaniu, warunki współpracy z kooperantami. 

Cena jest ważnym kryterium wyboru oferenta, ale stawiana na dalszym miejscu. Np. w realizowanych przez Torpol inwestycjach budowy odcinka kolei miejskiej (de facto - tramwaju szybkiego ruchu) - Bybanen w Bergen, cena miała wartość 35 pkt., na 100 możliwych. Ale np. w przypadku prac ziemnych, kryterium ceny nadano 70 pkt. 

Istotnych jest też kilka innych elementów. Warunkiem startowania w zamówieniach publicznych jest posiadanie certyfikatu budowlanego (Sentral Godkjenning). 

Źródło: PAP