Fot. MIiR
Zagadnienia z zakresu transportu kolejowego, drogowego, morskiego i lotniczego były omawiane podczas posiedzenia Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, która odbyła się 5 czerwca 2014 r. w Luksemburgu. Delegacji polskiej przewodniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki.
Podczas posiedzenia ministrowie przyjęli porozumienie polityczne w sprawie projektów aktów prawnych wchodzących w skład tzw. filaru technicznego IV pakietu kolejowego. Udało się wypracować kompromis, dzięki któremu zostanie zachowana wiodąca rola organów krajowych w wydawaniu zezwoleń na wprowadzenie pojazdów do obrotu, certyfikatów bezpieczeństwa czy zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji dla przytorowych urządzeń Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).
Ministrowie przyjęli także porozumienie polityczne do projektu rozporządzenia ws. mas i wymiarów pojazdów w ruchu międzynarodowym. Megaciężarówki, czyli pojazdy o długości do 25,25 m i masie do 60 t. nie będą dopuszczane bez zezwolenia w ruchu transgranicznym ze względu na przewidywane duże szkody dla infrastruktury.
Przyjęte zostały również konkluzje w sprawie przeglądu śródokresowego unijnej polityki transportu morskiego do 2018 r. i perspektyw do 2020 r. Dotyczą one przede wszystkim działań, których celem jest wzmocnienie konkurencyjności transportu morskiego UE w kontekście postępującej globalizacji rynków oraz większej konkurencji na rynku globalnym.
Podczas debaty ministrów dotyczącej różnic w kosztach pracy kierowców w państwach UE podsekretarz stanu w MIiR Zbigniew Klepacki powiedział: różnic w rozwoju gospodarek poszczególnych państw członkowskich nie należy postrzegać jako źródła nieuczciwej konkurencji w przewozach kabotażowych. W związku z funkcjonowaniem jednolitego rynku, obserwujemy proces stopniowego wyrównywania się płac, proces ten przebiega w sposób naturalny, zgodnie z mechanizmami rynkowymi. Jak podkreślił, transport drogowy jest istotnym sektorem europejskiej gospodarki i wszelkie regulacje dotyczące tego obszaru powinny zmierzać do poprawy funkcjonowania rynku i ułatwiać przewoźnikom drogowym wykonywanie działalności transportowej. Nieprawidłowości w przewozach kabotażowych należy eliminować, jednakże podejmowane działania muszą być zgodne z prawem, adekwatne i proporcjonalne do przewinienia. Nie można dopuścić do sytuacji, w której pod pretekstem egzekwowania prawa tworzone są nowe bariery w dostępie do krajowych rynków przewozowych.
Źródło: MIiR