Fot. trojmiasto.pl
Jak wygląda wymiana towarowa na linii północ-południe, skąd wzięła się idea Korytarza Bałtyk-Adriatyk, kto będzie beneficjentem i jakie są zagrożenia dla tej idei? Tego dotyczyć będzie środowa dyskusja w Krajowej Izbie Gospodarczej.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk, łączący porty w Gdyni i Gdańsku to jeden z 9 korytarzy tworzących paneuropejską sieć TEN-T, która ma zapewnić sprawny przewóz towarów i ludzi na całym terytorium Unii Europejskiej. Na ich budowę UE przeznaczy ponad 26 miliardów Euro, z czego co najmniej 4 mld trafią nad Wisłę. „Transport jest niezwykle istotną dziedziną dla unijnej gospodarki.” – mówił Siim Kallas, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i Komisarz ds. Transportu – „Brak odpowiednich połączeń może zahamować nasz rozwój. Nowa polityka infrastrukturalna pozwoli stworzyć potężną sieć połączeń transeuropejskich, pobudzając konkurencyjność i wzrost gospodarczy we wszystkich 28 krajach członkowskich. Połączy wschód z zachodem, zastępując dzisiejszą plątaninę połączeń siecią, która pod każdym względem będzie europejska.” Jednym z najważniejszych elementów tej sieci są połączenia kolejowe - promowane ze względu na niższe koszta oraz mniejszą emisję zanieczyszczeń. Polityka Transportowa UE zakłada, że do 2030 ponad 30% ładunków transportowanych na odległości ponad 300km, przewożonych będzie torami. Tymczasem, jak pokazuje niedawny raport Zespołu Doradców Gospodarczych TOR , zwiększające się przewozy kolejowe, zarówno towarowe, jak i pasażerskie, w połączeniu z brakiem kluczowych inwestycji mogą zagrozić i zahamowaniem rozwoju trójmiejskich portów oraz całej idei Korytarza Bałtyk-Adriatyk. Jak przewidują autorzy raportu – przy zachowaniu obecnych tendencji, w ciągu kilku lat wystąpić może poważny problem z dostępnością Portu Gdynia dla przewoźników towarowych. A to wpłynie negatywnie nie tylko na sytuację branży portowej i przedsiębiorców z Pomorza, ale i całej gospodarki krajowej. Między innymi temu problemowi poświęcona będzie konferencja, która odbędzie się w środę, w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej, realizowana wspólnie z Radą Interesantów Portu Gdynia. Wśród jej gości będą m.in. przedstawiciele Komisji Infrastruktury Sejmu RP, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Rady Interesantów Portu Gdynia, Zarządu Morskiego Portu Gdynia i przewoźników kolejowych. Jednym z głównych zagadnień, którym poświęcona będzie konferencja, będzie główny wniosek z raportu ZDG TOR - modernizacja linii kolejowej 201, czyli dawnej Magistrali Węglowej, łączącej Trójmiasto ze Śląskiem. Linia, pomyślana w latach 30. jako główna droga eksportu polskiego węgla, dziś stoi nieużywana a duża część jej infrastruktury została rozebrana. Tymczasem jej remont i modernizacja stworzyłyby alternatywną drogę dostępową do portów w Gdyni i Gdańsku, pozwalając na znaczne zmniejszenie obłożenia linii Gdańsk-Pruszcz Gd. - dziś jednego z najbardziej obciążonych odcinków torów w Polsce. Jednak PKP PLK, zarządca infrastruktury kolejowej, nie planuje prac na tej linii, argumentując, że wystarczające będzie odpowiednie dostosowanie rozkładów jazdy.
Konferencja odbędzie się w środę, 11.06.2014, o godz. 10:00, w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej przy ul. Trębackiej 4 w Warszawie. Wstęp wolny.
Program konferencji: 10:00 – 10:05 Wystąpienie otwierające Andrzej Arendarski, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej
10:05 – 10:15 Wystąpienie: Zbigniew Klepacki, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury
10:15 – 10:30 Wystąpienie: Aktualny stan Korytarza Bałtyk-Adriatyk i główne bariery w jego budowie. Paweł Rydzyński, Ekspert, Zespół Doradców Gospodarczych TOR
10.30 – 10.45 Wystąpienie: Zwiększające się potrzeby portów w Gdańsku i Gdyni. Bogdan Ołdakowski, prezes zarządu, Actia Forum Sp. z o.o., Sekretarz Generalny, Baltic Ports Organization
10.45 – 12.30 Panel Dyskusyjny Moderator: Jarosław Józef Szczepański – Ekspert, SJ Consulting Paneliści Janusz Steinhoff, Przewodniczący Rady KIG Krzysztof Szymborski, Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia Jerzy Szmit, Poseł na Sejm RP Maciej Kaczorek, Dyr. Biura Planowania Strategicznego, PKP PLK S.A. Dorota Pyć, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury Lidia Dziewierska, Prezes Zarządu, Loconi Intermodal S.A. Janusz Jarosiński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
12:30 – 13:45 Dyskusja
Źródło: W24.pl