Utrudnienia w związku z przebudową dworca w Bydgoszczy

Fot. Railwaystation.blogspot.com

Budynki dworca Bydgoszcz Główna w czwartek zostały wyłączone z użytkowania, a pasażerowie muszą korzystać z tymczasowego obiektu. Związane jest to z rozpoczętą niedawno gruntowną przebudową dworca, która potrwa do końca przyszłego roku.

Tymczasowy dworzec, złożony z kontenerów, stanął w sąsiedztwie głównego budynku, który zostanie zburzony. W środku kontenerowca znalazły się poczekalnia, kasy PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Arrivy oraz toalety. Wprowadzono też zmiany organizacyjne, dotyczące miejsc przyjazdów i odjazdów pociągów, tras dotarcia na perony, m.in. jeden tunelów zamknięto, a inne nieczynne ostatnio przejście podziemne udostępniono podróżnym.

Podróżni mogą skorzystać z informacji o zmianach umieszczonych na tablicach, a także z pomocy informatorów przechadzających się po dworcu.

Przebudowa rozpoczęła się przed kilkoma tygodniami. Na początek rozebrano budynki pawilony w sąsiedztwie dworca. W lipcu ma zostać zburzony powstały pod koniec lat 60. zeszłego wieku budynek frontowy, w którym znajdowały się kasy i główny hall. Na jego miejscu powstanie nowy, czterokondygnacyjny budynek, który będzie służył obsłudze podróżnych i działalności handlowo-usługowej.

Gruntownie zostanie odrestaurowany i zmodernizowany tzw. dworzec wyspowy - budynek postawiony w XIX w. między peronami bydgoskiej stacji. Mieściły się w nim biura spółek kolejowych, a przeszłości też restauracje i świetlice, które zlikwidowano.

Nowy dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się. Powstaną specjalne ścieżki i oznaczenia dla osób niedowidzących, w budynku stacji zamontowane zostaną windy wyposażone w system informacji głosowej i oznaczenia w języku Braille'a. Cały obiekt zostanie wyposażony w monitoring.

Przebudowana zostanie również infrastruktura kolejowa, m.in. perony, tory i sieć trakcyjna. Zagospodarowana zostanie przestrzeń wokół stacji.

Wykonawcą przebudowy dworca jest Budimex - Lech. Koszt inwestycji wyniesie 197 mln zł, a 75 proc. kosztów ma zostać sfinansowane ze środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło: PAP