Fot. PTWP
W średnim okresie można oczekiwać przejęć europejskich producentów podzespołów kolejowych przez grupy chińskie. Pierwszą oznaką tej nowej tendencji jest akwizycja przeprowadzona w czerwcu br. francuskiego producenta kół i wózków Valdunes przez jej chińskiego odpowiednika - Masteel.
Takie są m.in. wnioski z analizy niezależnej firmy konsultingowej SCI Verkehr z Hamburga.
Przypomina się w niej, że choć koleje w Chinach mają za sobą szczytowy okres inwestycji (100 mld euro w 2010 r.), to jednak od dwóch lat ustabilizowały je na poziomie oscylującym wokół 80 mld euro rocznie, a w tym roku przekroczą 85 mld euro.
Przez kilka lat w poprzedniej dekadzie rynek ten nakręcała budowa kolei dużych prędkości (Chiny mają najdłuższą na świecie ich sieć, która w końcu ub.roku liczyła 11028 km; w budowie znajdują się odcinki o łącznej długości około 12000 km, przyp. autor) oraz połączeń pomiędzy największymi miastami.
Obecnie i w najbliższych latach projekty inwestycyjne skupiają się na rozwoju infrastruktury oraz taboru kolejowego transportu regionalnego i miejskiego.
Rośnie także rynek posprzedażny (utrzymania i serwisu), ze względu na szybko rosnące rozmiary taboru kolejowego i długości sieci, ocenia SCI Verkehr.
Po okresie intensywnego transferu technologii od globalnych ich liderów oraz inwestycji w rozwój własnego sektora B+R, dziś chiński przemysł kolejowy jest w dużym stopniu samowystarczalny. Gros podzespołów pochodzi z własnej produkcji, która tanieje także dzięki wysokiej wydajności (masowej produkcji).
Zamówienia publiczne przyczyniły się zatem do rozwoju wielu przedsiębiorstw i grup producentów. Dominujący dostawcy ze wszystkich dziedzin technologii kolejowej są przedsiębiorstwami państwowymi, niemal wszystkie są obecnie notowane na giełdach.
Najważniejsze z nich to producenci pojazdów kolejowych: China South (CSR) i China North (CNR), a wśród firm budowy infrastruktury: China Railway Group Ltd. (CREC) oraz China Railway Construction Group Ltd. (CRCC).
Firmy te intensywnie starają się zdobywać nowe rynki eksportowe i są coraz częściej głównymi wykonawcami lub dostawcami zamówień składanych przez państwa Ameryki Południowej oraz szczególnie Afryki i Bliskiego Wschodu.
Opierając się na tych przesłankach SCI Verkehr oczekuje, że wkrótce nastąpi proces wejścia niektórych z tych chińskich potentatów na rynek europejski, m.in. poprzez akwizycje. Skupiać się on raczej będzie na przejęciach wiodących technologicznie producentów komponentów kolejowych.
Źródło: WNP