Bydgoszcz będzie mieć nowy dworzec kolejowy. Inwestycja, warta 197 mln zł, powinna być gotowa do końca 2015 r. W piątek wmurowano kamień węgielny pod budowę dworca.
"Zależy nam na tym, aby dworzec, który powstaje, służył zarówno pasażerom i kolei, jak i miastu poprzez budowanie jego wizerunku. Do tej pory dworce w Polsce kojarzyły się różnie. Nasze główne zadanie, jeśli chodzi o dworce, stacje czy obsługę podróżnych polega na zmianie utartego wizerunku" - powiedział podczas uroczystości dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA Jarosław Bator.
Jak podkreślił, budowa dworca kolejowego w Bydgoszczy jest wspólną inwestycją Polskich Kolei Państwowych SA (zarządcy dworców w Polsce) i PKP Polskich Linii Kolejowych (właściciela i zarządcy infrastruktury peronowej).
"Bardzo ważne dla zarządów naszych spółek jest to, aby inwestycje prowadzone były w tym samym czasie - aby stacja od początku do końca została zrealizowana w całości, spełniając wymagania dotyczące zarówno obsługi wszystkich pasażerów, jak i estetyki" - poinformował Bator, dodając, że partnerstwo PKP SA i PKP PLK w budowie bydgoskiego dworca to rozwiązanie, które zastosowano w Polsce po raz pierwszy. "Zamierzamy powielać ten schemat" - zapowiedział.
W ramach realizowanego w Bydgoszczy przedsięwzięcia przebudowane zostaną budynki dworca, a przejścia podziemne wraz z peronami będą zmodernizowane. Frontowy budynek stacji, w którym znajdują się kasy i główny hall, zgodnie z planami budowlanymi zostanie rozebrany do fundamentów. Na jego miejscu powstanie nowy, czterokondygnacyjny budynek, który będzie służył obsłudze podróżnych i działalności handlowo-usługowej.
Gruntowną modernizację przejdzie tzw. dworzec wyspowy - budynek postawiony w XIX w. między peronami bydgoskiej stacji. Mieszczą się tu teraz biura spółek kolejowych, a parter jest w większości niewykorzystany, gdyż znajdujące się tu restauracje i świetlice zlikwidowano.
Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstaną specjalne ścieżki i oznaczenia dla osób niedowidzących, w budynku stacji zamontowane zostaną windy wyposażone w system informacji głosowej i oznaczenia w alfabecie Braille'a. Obiekt będzie monitoringowany.
Przebudowana zostanie również infrastruktura kolejowa, m.in. perony, tory i sieć trakcyjna.
Koszt inwestycji to ok. 197 mln zł. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 74,28 proc.
Źródło: PAP