Fot. PKP PLK
Tylko w województwie pomorskim kierowcy i piesi na blisko 50 przejazdach kolejowo-drogowych zyskają lepsze warunki przekraczania toru. Obiekty są wyposażane w dodatkowe urządzenia ostrzegawcze lub rogatki. Program inwestycyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwoli podwyższyć poziom bezpieczeństwa na kilkuset przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce.
Dzięki dwóm programom finansowanym z funduszy UE w województwie pomorskim na 46 przejazdach PLK wymienia wyeksploatowane urządzenia. W ich miejsce instalowana jest nowoczesna sygnalizacja ostrzegającą kierowców o zbliżających się pociągach. Modernizacje obejmują trasę z Gdyni do Słupska, głównie między Lęborkiem a Wejherowem. Kolejarze zmieniają również standard przejazdów na trasie z Lipusza do Chojnic, między Kościerzyną a Czerskiem i między Malborkiem a Grudziądzem.
W ramach pierwszego etapu w południowej części województwa, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują 28 skrzyżowań toru i drogi. Poza montażem nowych urządzeń poprawi się stan techniczny przejazdów. Prace remontowe obejmą też jezdnię i tory.
Drugi etap poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych zakłada modernizację 18 przejazdów w północnej części województwa.
Na trzech skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, dotychczas zabezpieczonych znakiem STOP, zamontowane zostaną urządzenia sygnalizacji świetlnej i półrogatki. 15 obiektów zyska nową sygnalizację świetlną i dźwiękową. Dzięki modernizacji przejazdów pociągi będą mogły przyśpieszyć, gdyż zabezpieczenie przejazdów będzie odpowiadało wymaganemu poziomowi bezpieczeństwa przy rosnącej liczbie aut. Skrzyżowania toru i drogi będą wyposażone także w urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń. Koszt przedsięwzięcia w województwie pomorskim to ponad 41 milionów zł.
Dzięki inwestycji, na terenie całej Polski wyremontowanych zostanie 306 przejazdów. Realizacja tych działań, współfinansowanych przez Unię Europejską, kosztuje ponad 300 mln zł.
POIiŚ 7.1-59 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap I”
POIiŚ 7.1-80 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap II”
Źródło: PKP PLK