Wysoki wzrost przewozów intermodalnych w II kw.

Fot. loadplate.com

W II kwartale koleją przetransportowano towary w ponad 180 tysiącach sztuk jednostek, tj. w różnej wielkości kontenerach lub naczepach, co stanowiło równowartość ponad 282,8 tysiąca TEU (kontenerów 20. stopowych).

W porównaniu z analogicznego okresu 2013 r. liczba jednostek ładunkowych wzrosła o 6,6 proc., a według TEU o 0,7 proc. – informuje Urząd Transportu Kolejowego.

W przeciwieństwie do spadku przewiezionej masy towarów ogółem przez kolej, w transporcie intermodalnym wzrosła masa ładunków – do 2,43 mln ton, tj. aż o 15,9 proc. rok do roku. Po pierwszym kwartale, dynamika tych przewozów zwiększyła się o 9,4 proc.

Łącznie w pierwszym półroczu transportem intermodalnym koleją przewieziono 4,68 mln ton ładunków, a przewoźnicy wykonali pracę przewozową blisko 1,68 mld tonokilometrów. W efekcie, udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął historyczny w Polsce poziom 4,3 proc. (według masy) i 7 proc. (według wykonanej pracy).

W II kwartale br. kolejowe przewozy intermodalne realizowało 10 licencjonowanych przewoźników. Po I półroczu największy udział w tym segmencie transportu kolejowego miały (według masy towarów): PKP Cargo – 48,9 proc. (rok temu 56,3 proc.), DB Schenker Rail Polska – 20,7 proc. (17,9 proc.), Lotos Kolej – 20,5 proc. (15,1 proc.) i Grupa CTL Logistics – 4,8 proc. (6,4 proc.). 

Pozostali przewoźnicy intermodalni to: PKP LHS (2,2 proc.), Ecco Rail (2,1 proc.), Rail Polska (0,7 proc.), Freightliner PL (0,3 proc.) i Polzug Intermodal Polska (0,1 proc.).

Transport intermodalny to przewóz towarów co najmniej dwoma środkami transportu, w powyższym przypadku koleją i samochodami, które używają tej samej jednostki ładunkowej (kontenera lub nadwozia wymiennego).

Niestety, w Polsce do statystyk przewozów intermodalnych koleją liczy się także transport ładunków w kontenerach, ale wyłącznie koleją – pomiędzy miejscem nadania a jego rozładunku. Tym niemniej z powyższych danych UTK wynika, że ten segment rynku nadal rozwija się w Polsce, przy stagnacji lub okresowym spadku przewozów masowych koleją.

Warto przypomnieć, że przewozy intermodalne w UE mają średnio ok. 17 proc. udziału w łącznych przewozach kolejowych, a w kilku krajach po 30 - 40 proc.

Źródło: WNP