Fot. Torpol
Konsorcjum, w którego skład wchodzą Torpol, Polimex-Mostostal oraz Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, podpisało z PKP PLK aneks do umowy na modernizację linii kolejowej Rail Baltica na odcinku Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne), który potwierdza 12-miesięczne, dwutorowe zamknięcie odcinków Tłuszcz - Łochów i Łochów - Sadowne. Zamknięcie ma pozwolić na skrócenie realizacji wartej prawie 1,3 mld zł netto inwestycji o 10 miesięcy.
Zgodnie z zawartym aneksem, PKP PLK zobowiązało się do udzielenia dwutorowego zamknięcia linii na odcinku Tłuszcz - Łochów na okres od 12 października 2014 r. do 30 października 2015 r. oraz na odcinku Łochów - Sadowne od 8 stycznia do 30 listopada 2015 r., a także wprowadzenia stosownych zmian w rozkładzie jazdy pociągów i bieżącej koordynacji zamknięcia.
Natomiast konsorcjum zobowiązało się do pokrycia kosztów stanowiących różnicę pomiędzy kosztami udostępnienia przez zamawiającego linii kolejowej na zamkniętych odcinkach a kosztami zorganizowania i uruchomienia komunikacji zastępczej.
Ponadto konsorcjum do końca 2014 r. ma zrealizować prace o wartości ok. 270 mln zł, a do końca 2015 r. - ok. 970 mln zł. Wykonawca w okresach zamknięć odcinków ma zakończyć prace, które wpływają na prowadzenie ruchu pociągów.
W przypadku przekroczenia terminów zakończenia zamknięć konsorcjum będzie zobowiązane zapłacić zamawiającemu kwotę 0,1 mln zł za każdy dzień przekroczenia. List intencyjny ws. aneksu podpisano pod koniec sierpnia.
- Podpisanie aneksu potwierdza i gwarantuje to, o czym wspólnie z wykonawcą mówiliśmy od wielu tygodni. Chcemy skrócić czas prowadzenia prac i ograniczyć utrudnienia dla pasażerów - powiedział cytowany w komunikacie Wojciech Folejewski, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK.
- Podpisane dokumenty umożliwiają zwiększenie tempa prac. Przyjęte rozwiązania są satysfakcjonujące dla obu stron kontraktu, natomiast podróżnym zapewnimy siatkę połączeń w ramach autobusowej komunikacji zastępczej, która będzie funkcjonować na całej linii Warszawa - Białystok - dodał
Jak podały PKP PLK, głównym celem zarówno dla inwestora, jak i wykonawcy, jest jak najszybsze zakończenie inwestycji. Na zamkniętym odcinku znajduje się most nad rzeką Liwiec, który w ramach modernizacji, musi być wybudowany od nowa.
- Zamknięcie linii pozwoli maksymalnie wykorzystać i skrócić czas potrzebny na odbudowę tego kluczowego obiektu. Zasadnicze prace torowe w ramach modernizacji mają potrwać do końca 2015 r., gdy wznowiony zostanie rozkładowy ruch pasażerski. Zgodnie z podpisanym aneksem, wszystkie roboty na tej linii wykonawca zakończy do 30 listopada 2016 r. - poinformowały PKP PLK.
Dodały, że aneks reguluje także zakres i umożliwi przyspieszenie prowadzenia prac na odcinku Zielonka - Wołomin, gdzie w wyniku protestów społecznych, wykonawca nie uzyskał dotychczas decyzji administracyjnych, pozwalających na wybudowanie nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań.
- W związku z tą sytuacją zarządca infrastruktury, wspólnie z wykonawcą, podjęli decyzję o modernizacji obecne istniejących przejazdów, dodatkowo podwyższając poziom ich bezpieczeństwa - podały PKP PLK.
W grudniu 2012 r. konsorcjum spółek Torpol, Polimex-Mostostal oraz Intercor podpisało kontrakt na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych w ramach modernizacji trasy Rail Baltica E75 Warszawa - Białystok - granica z Litwą na ponad 30-kilometrowym odcinku Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne).
Wartość zlecenia opiewa na 1,29 mld zł netto. W momencie zawarcia umowy na Polimex oraz wówczas zależny od niego Torpol przypadało 83 proc. robót.
W prospekcie emisyjnym z czerwca 2014 r. Torpol podał, że zlecił na rzecz Intercor prace podwykonawcze o wartości ponad 184 mln zł netto, a udział Polimeksu w realizacji kontraktu wynosi 0 proc.
Torpol podał także, że do momentu publikacji prospektu zaksięgował ze zlecenia na Rail Baltica przychody w wysokości 32,4 mln zł netto.
Inwestycja obejmuje fragment linii kolejowej o długości ponad 30 km. Po modernizacji odcinek ma pozwalać na rozwijanie prędkości 160 km/h przez pociągi pasażerskie oraz 120 km/h przez pociągi towarowe.
Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa E75 o priorytetowym znaczeniu, łącząca Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami.
Linia jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego. Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej, z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej.
W pierwszym półroczu 2014 r. skonsolidowane przychody Torpolu wyniosły 222,55 mln zł wobec 166,26 mln zł przed rokiem. Zysk netto wyniósł 4,84 mln zł wobec 4,56 mln zł straty rok wcześniej. Na koniec pierwszego półrocza grupa posiadała portfel zamówień o wartości ponad 2 mld zł.
Spółka zadebiutowała na GPW na początku lipca tego roku, a jej głównym akcjonariuszem (38 proc.) zostało Towarzystwo Finansowe Silesia, którego właścicielem jest Skarb Państwa. Wcześniej 100 proc. akcji Torpolu posiadał Polimex-Mostostal.
W prospekcie emisyjnym Torpol opublikował prognozę na 2014 r., w której przewiduje wzrost przychodów do 801,3 mln zł w stosunku do 415,7 mln zł w 2013 r., a zysku netto do 24,9 mln zł z 4,8 mln zł przed rokiem.
Źródło: WNP