Linia kolejowa do Balic realizowana w terminie

Fot. PTWP

Budowa linii kolejowej łączącej krakowskie lotnisko w Balicach z centrum Krakowa, mimo opóźnionego rozpoczęcia inwestycji, jest realizowana w terminie. Zdaniem PKP PLK nie ma zagrożenia opóźnieniami. Połączenie umożliwi nie tylko dojazd pasażerom linii lotniczym do miasta, ale usprawni ruch lokalny dzięki nowym przystankom pośrednim.

Jedna ze sztandarowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych zostanie oddana do użytku przed końcem 2015 roku. To ważne, ponieważ przekroczenie terminów oznaczałoby konieczność zwrotu dofinansowania unijnego w wysokości ponad 203 mln zł, co przy całkowitych kosztach inwestycji na poziomie 350 mln zł stanowi kwotę niebagatelną. Prace budowlane ruszyły w tym roku, realizuje je włoska firma Astaldi, która zajmuje się również inwestycjami na samym lotnisku, m.in. rozbudową terminala.

12-kilometrowe połączenie kolejowe lotniska w Balicach z dworcem Kraków Główny uruchomiono w 2006 r. i było to pierwsze takie połączenie portu lotniczego z centrum miasta. Podróż trwała ok. 15 minut, problemem pozostawała słabość infrastruktury - część trasy przebiegała po linii jednotorowej, a niezelektryfikowana linia wymagała lokomotyw spalinowych.

Inwestycja PKP PLK całkowicie zmienia oblicze połączenia. Cała trasa będzie dwutorowa i zelektryfikowana, składy będą mogły rozwijać prędkość 80 km/h zamiast 40 km/h. Dotychczas ostatni przystanek był oddalony ok. pół kilometra od terminali, po modernizacji znajdzie się tuż koło nich.

Co ważne, zyskać mają też okoliczni mieszkańcy - na trasie zaprojektowano nowe przystanki, dzięki którym centrum miast będzie lepiej skomunikowane z obrzeżami. Mniej problemów maja mieć również kierowcy - trasa wcześniej przebiegająca przez krakowskie ulice częściowo zostanie poprowadzona wiaduktami.

Modernizacja to w rzeczywistości budowa nowej linii po śladach poprzedniej - tym razem znacznie bardziej komfortowej. Ostatecznie podróż osób podróżujących z lotniska do centrum miasta wydłuży się o pięć minut ze względu na nowe przystanki. Prace trwają na całej linii, pierwsze zostaną oddane obiekty inżynieryjne, w dalszym toku - torowe.

Choć połączenie lotniska z miastem było pionierskim przedsięwzięciem przed laty, teraz będzie czwartym nowoczesnym rozwiązaniem tego typu w Polsce. Dotychczas PKP Polskie Linie Kolejowe oddały do eksploatacji połączenie kolejowe centrum Warszawy z lotniskiem Chopina (2011 r.), Lublina z lotniskiem w Świdniku (2012 r.) oraz Szczecina i Kołobrzegu z lotniskiem Goleniów w Szczecinie (2013 r.).

Źródło: WNP