Wlk. Brytania: największa od czasu prywatyzacji zmiana na rynku kolejowym

Fot. rmweb.co.uk

Państwowy zarządca infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii, Network Rail, zakończył przejmowanie 105 nieruchomości dzierżawionych od skarbu państwa przez trzech największych operatorów towarowych.

Proces konsolidacji istotnych dla ruchu towarowego punktów kolejowych NR rozpoczął w marcu, a sfinalizował w końcu października. Od DB Schenker wykupił 87 nieruchomości, od Freightliner - 15, a GB Railfreight - trzy.

Skonsolidowanie własności i zarządzania tymi kluczowymi nieruchomościami na ma istotne znaczenie dla sprostania wyzwaniu, tj. podwojenia w ciągu 30 lat masy towarów przewożonych koleją w Wielkiej Brytanii, podkreśla zarząd NR. 

"Wykup ten zapewni klientom większą przejrzystość własności nieruchomości kolejowych i większą równość w dostępie do nich. Pozwoli nam na bardziej efektywne wykorzystanie sieci, a przewoźnikom towarowym pozwoli uwolnić kapitał na inwestycje w ich podstawowej działalności. Dlatego krok ten jest jednym z największych zmian dla sektora od dziesięcioleci" - stwierdził Paul McMahon, dyrektor ds. ruchu w Network Rail. 

Według niego, konsolidacja stawia też NR w lepszej pozycji jako zarządcy, bowiem będzie mógł promować bardziej efektywne i skuteczne wykorzystanie sieci kolejowej. To umożliwi również zbycie zbędnych gruntów na cele deweloperskie i będzie cennym źródłem dodatkowych dochodów zarządcy infrastruktury. 

Z mandatu rządu, Network Rail przejął w październiku 2002 r. zarządzanie infrastrukturą kolejową w Wielkiej Brytanii z misją poprawy bezpieczeństwa, niezawodności i efektywności tego transportu. Był to więc ruch przeciwny, do wcześniejszej pełnej prywatyzacji w tym sektorze. 

Państwowy zarządca przyczynił się do zmniejszenia skali opóźnień pociągów (wcześniej prawie co czwarty notował spóźnienia), kontrolowania kosztów zarządzania siecią i przywrócenie zaufania publicznego do bezpieczeństwa kolei. W efekcie, w Wielkiej Brytanii - jako jednego z nielicznych krajów UE - w ostatniej dekadzie znacznie wzrosła liczba przewożonych pasażerów. 

Dziś każdego dnia z kolei korzysta 3,3 mln osób, a rocznie - ok. 1,3 mld. Choć sieć jest o połowę krótsza, niż w 1960 roku, kursuje po niej codziennie więcej pociągów. 

Przychody z przewozów koleją pasażerów i towarów przynoszą ok. 6 mld funtów rocznie i 900 mln funtów produkcji dodanej gospodarce brytyjskiej. 

Priorytetami NR jest dalsza poprawa bezpieczeństwa, punktualności i zmniejszenia kosztów. Obecnie realizuje on wieloletni program (2009-2014) inwestycyjny, o wartości 12 mld funtów. 

Źródło: WNP