Na Śląsku przyspieszają (powoli) pociągi towarowe

Fot. tiggy.flog.pl

Jeszcze w tym roku na Górnym Śląsku polepszą się na pewnych odcinkach kolei warunki dla ruchu pociągów towarowych. Ruszą też przetargi na wykonanie robót na trzech ważnych dla tych przewozów kierunkach, powiedział Maciej Kaczorek, dyrektor Biura Planowania Strategicznego w PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypomnijmy, że w tym rejonie następuje załadunek i rozładunek ponad trzeciej części towarów przewożonych koleją. Operatorzy skarżą się, że na pewnych odcinkach prędkość pociągów cargo (wynosząca w ub. roku w kraju ok. 21 km/h), na Śląsku jest o połowę mniejsza.

Kończony jest remont drugiego peronu w Łazach oraz ostatnie prace na linii nr 133. Jest ona jedną z czterech linii w woj. śląskim na odcinku od Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej, które zostały już odnowione. 


- Trasa ta pełni kluczową funkcję komunikacyjną w skali kraju, bowiem jest obwodnicą towarową Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska, a zarazem częścią korytarza kolejowego Morze Bałtyckie - Adriatyk - podkreśla dyrektor. - Przywrócenie prędkości rozkładowej na dwóch z tych linii, przeznaczonych wyłącznie do transportu ładunków, już pozwoliło na zdecydowane zwiększenie ich przepustowości, a co za tym idzie szybszy i sprawniejszy transport towarów na północ Polski. 

Gruntownemu remontowi poddano linie o numerach: 1, 160, 133 i 186. Łącznie ułożono 92 km nowych torów ze 159 nowymi rozjazdami. Odnowiono też m.in. 57 mostów i wiaduktów oraz 10 peronów. 

Głównym wykonawcą robót była spółka ZUE z Krakowa. Wartość kontraktu wyniosła 395,3 mln zł. 

Z efektów odnowienia infrastruktury między Zawierciem a Jaworznem Szczakową korzystają również pasażerowie. Od 14 grudnia 2014 roku pociągi pasażerskie kursują tą trasą z prędkością 120 km/h. 

Na 2016 r. zaplanowano remont trasy łączącej Zawiercie z Częstochową, co pozwoli wykorzystać w pełni efekty odnowionej linii z Częstochowy do Koluszek. 

- To dopiero początek poprawy sieci infrastruktury kolejowej w regionie Śląska - podkreśla dyrektor Kaczorek. 

Przypomina on, że PLK realizuje już modernizacje odcinków magistrali węglowej, od Tarnowskich Gór do portów w Gdańsku i Gdyni. Finansowane są one ze środków budżetu państwa, więc prace ograniczano do najpilniejszych robót. W ten sposób odnowiono w 2012 roku odcinek Bydgoszcz - Tczew. 

- Teraz modernizację tej trasy rozpoczniemy z pomocą środków unijnych - mówi dyrektor. - Przygotowujemy studium wykonalności, które pozwoli też określić parametry techniczne trasy i ogłosić przetarg na dokończenie prac. 

W samym rejonie Górnego Śląska PKP PLK planuje natomiast uruchomić jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego trzy ważne zadania inwestycyjne, dotyczące infrastruktury dla ruchu towarowego. 

Najbardziej zaawansowany jest projekt budowy zachodniej obwodnicy towarowej Śląska, tj. Chybie - Rybnik - Nędza. Usprawni on ruch towarowy pomiędzy Rybnickim Okręgiem Węglowym ze stacją Chybie, czyli z wyprowadzeniem ruchu na linię E65, wiodącą na południe Europy. Ułatwi też połączenie z linią 151 (na stacji Nędza) i jazdę w kierunku Kędzierzyna-Koźla. 

- Przetarg na modernizację tego odcinka w trybie "Projektuj i Buduj" ogłosimy jeszcze w tym roku - zapewnia dyrektor. 

Być może także w tym roku PLK ogłosi przetarg na roboty odnowienia północnej towarowej obwodnicy aglomeracji śląskiej, czyli odcinka od Gliwic do Bytomia. Usprawni ona połącznie dla pociągów towarowych w ciągu linii E30. 

Trzeci projekt dotyczy budowy południowo-wschodniej obwodnicy towarowej Śląska, od Mysłowic do stacji Czechowice - Dziedzice. 

Na większości tych odcinków zostanie przywrócona pierwotna prędkość techniczna, czyli pociągi towarowe będą mogły jechać z maksymalną prędkością od 80 do 120 km/h. 

Dyrektor Kaczorek zapowiada, że w tym roku ponadto do ruchu przywrócona zostanie linia towarowa nr 149, łącząca stację Zabrze Makoszowy ze stacją Leszczyny, z wyjazdem na linie nr 140, 141 i 172. Była ona zamknięta z powodu konieczności usunięcia szkód górniczych. Jej udrożnienie ułatwi m.in. wywóz węgla z kopalni Knurów i Szczygłowice. 

Źródło: WNP