Fot. Fotolia
Kolejowi przewoźnicy towarów zakończyli i grudzień, i cały 2014 rok gorszymi wynikami działalności operacyjnej, niż 2013 rok. Pod tym względem był to też najgorszy wynik od kryzysowego 2008 roku.
W grudniu 2014 roku koleją przetransportowano 18,5 mln ton towarów, o 5,5 proc. mniej niż rok wcześniej, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. Grudzień był ósmym miesiącem (a trzecim pod rząd) mniejszego zakresu tych usług.
W całym 2014 roku koleją przewieziono 228,86 mln ton ładunków, o 1,9 proc. mniej niż rok wcześniej i o 5,7 proc. mniej niż w rekordowym w tej dekadzie – 2011 roku (249,3 mln ton). Gorzej było w 2008 roku (276,3 mln ton), ale też o 22 proc. mniej niż w 2007 roku (293,9 mln ton).
W 2014 roku przewoźnicy wykonali też mniejszą pracę przewozową. Wyniosła ona prawie 51 mld tonokm i była o 1,5 proc. niższa rok/roku.
Z danych UTK można ustalić, że w grupie największych przewoźników nie zaszły istotne zmiany w ich udziale w rynku.
Pod względem wolumenu, PKP Cargo miała w ub. roku 48,37 proc. rynku, podczas gdy rok wcześniej - 49,07 proc. Ten ubytek zarząd spółki tłumaczy mniejszymi przewozami węgla na eksport. Zmalał też udział w rynku DB Schenker Rail – z 19,24 proc. w 2013 roku do 18,55 proc. w ub. roku. – oraz Grupa CTL Logistics – z 6,77 proc. do 5,71 proc.
Inne największe spółki zanotowały wzrost, w tym PKP LHS – do 4,66 proc., Lotos Kolej – do 4,65 proc. i Freighliner PL – do 2,92 proc.
Pod względem pracy przewozowej, dominujący udział w rynku ma grupa PKP Cargo - 57,04 proc., przed Lotos Kolej - 8,87 proc., PKP LHS – 7,06 proc., Grupą CTL Logistics – 6,71 proc. i DB Schenker Rail – 5,1 proc.
Źródło: UTK/ WNP