Akademia Górniczo-Hutnicza w konsorcjum z firmami Geotronics Polska oraz EC Systems opracuje innowacyjną metodykę i informatyczny system zarządzania dla kodyfikacji linii kolejowej (II etap projektu) dla PKP Polskich Linii Kolejowych. Zadanie zostanie zrealizowane za 8,4 mln zł netto.
Drugi etap szeroko zakrojonego projektu kodyfikacji linii kolejowych to kontynuacja prac wykonanych w latach 2011-2013, kiedy zrealizowano prace badawczo-rozwojowe dotyczące przede wszystkim opracowania modelu naziemnej platformy kolejowej do pomiaru skrajni budowli oraz opracowanie rozwiązania koncepcyjnego informatycznego systemu zarządzania kodyfikacją linii kolejowych. Podstawą tego systemu jest baza danych przestrzennych infrastruktury kolejowej, zasilana naziemnymi pomiarami fotogrametrycznymi realizowanymi z wykorzystaniem technologii skaningu laserowego oraz kamer cyfrowych o wysokiej rozdzielczości.
Pierwszy etap działań prowadziła Akademia Górniczo-Hutnicza (za ok. 4 mln zł). W ich ramach m.in. opracowano metodykę budowy przestrzennego modelu wektorowego infrastruktury skrajni kolejowej, metodykę aktualizacji skrajni obiektów na liniach kolejowych, strukturę przestrzenne bazy danych infrastruktury skrajni linii kolejowych, metodykę wyznaczania kinematycznej skrajni ładunkowej oraz założenia i strukturę informatycznego systemu zarządzania procesem nadawania kodów dla linii kolejowych. Inne zadania to pozyskiwanie danych fotogrametrycznych potrzebnych do modelowania przestrzennego skrajni budowli na liniach kolejowych, automatyczne teksturowanie elementów przestrzeni opisujących skrajnie i interaktywne nadawanie kodu dla linii kolejowej.
Drugi etap, podzielony na trzy fazy, zrealizuje konsorcjum AGH i firm Geotronics Polska oraz EC Systems, jedynych oferentów w postępowaniu. W ramach prac ma powstać i zostać wdrożony system pomiarowy skrajni budowli bazujący na kolejowym pojeździe EM-120. Zostanie też wdrożony wdrożyć system informatyczny do analizy danych pozyskiwanych przez system na pojeździe. Później przyjdzie kolej na przetestowanie całego systemu na linii Tarnów-Muszyna.
Cały projekt uzyskał dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. PKP PLK szacowało wartość zamówienia na 6,5 mln zł netto, ostatecznie przyjęło ofertą opiewającą na 8,4 mln zł bez VAT. Budowa przestrzennej bazy danych linii kolejowych to jeden z najciekawszych projektów PKP PLK.
Źródło: WNP