PKP PLK zakończyła modernizację zachodniej części kolejowego mostu we Wrocławiu, największego obiektu inżynieryjnego na trasie E 59 Wrocław - Poznań.
Zakres prac objął wymianę stalowego przęsła nurtowego, rozkucie starej przeprawy w części zalewowej i gruntowne odnowienie 29 filarów, na których spoczywa żelbetowa część mostu. Na nim położono nowy tor i zamontowano sieć trakcyjną.
Przeprawa ta składa się z dwóch równoległych mostów: wschodniego, po którym biegnie tor nr 1 i zachodniego - z torem nr 2. Przed rokiem zmodernizowana została wschodnia część, teraz – zakończono drugą część.
Na okres robót, które rozpoczęły się jesienią 2012 r., ruch kolejowy odbywał się po jednym z mostów, co powodowało utrudnienia. Obecnie pociągi jeżdżą już oboma.
Całkowita długość mostu wynosi blisko pół kilometra, z czego 131 metrów przypada na stalowe przęsło nad nurtem Odry. Pozostała część mostu o konstrukcji żelbetowej, przebiega nad terenem zalewowym.
Z modernizacją przeprawy związana była też przebudowa dwóch sąsiednich wiaduktów - nad Groblą Kozanowską i nad ul. Osobowicką, które to prace zakończono.
Koszt modernizacji mostów wyniósł ok. 41 mln zł. Bezpośrednim wykonawcą była firma Intercor z Zawiercia.
Most osobowicki jest ważnym obiektem, spośród 11 w kolejowym węźle wrocławskim. PLK zmodernizował już odcinki torów linii E 59 od granicy województwa do Wrocławia, a w tym roku planowane jest zakończenie robót w samym węźle.
Efektem tych łącznych inwestycji, o wartości 1,3 mld zł, będzie skrócenie o 20 minut czasu podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego. Pociągi pasażerskie pojadą od połowy grudnia z prędkością do 160 km/h, a towarowe - do 120 km/h.
Źródło: WNP