Informacja prasowa IGTL, Kochańsi, Rapala, Zięba i Partnerzy, Zarzecki, Lasota i Wspólnicy

Polska straci ponad 40 mld złotych z Unii Europejskiej Polska nie wykorzystała prawie żadnych środków z ponad 40 mld złotych przeznaczonych na inwestycje w infrastrukturę kolejową w perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. PKP PLK S.A. nie zakontraktował do tej pory niemal ani jednego projektu. Powodem jest m.in. dwu a nawet trzykrotnie dłuższy proces przygotowawczy do inwestycji niż sama jego realizacja. W efekcie Polsce grozi paraliż inwestycji kolejowych i potencjalna fala bankructw firm z sektora kolejowego, analogiczne do sytuacji na polskich drogach sprzed kilku lat, ostrzegają przedstawiciele branży kolejowej w Polsce. - Brak rzetelnego przygotowania przetargów, jednostronne formułowanie umów, stawiające zamawiającego w uprzywilejowanej pozycji czy brak elastyczności ze strony zamawiającego, to czynniki spowalniające proces inwestycyjny na polskiej kolei – mówi Piotr Kochański, Partner Zarządzający kancelarii Kochański, Zięba, Rapala i Partnerzy. – Wciąż popełniane są te same błędy, które mają czasem katastrofalne skutki nie tylko dla wykonawców czy usługodawców, ale przede wszystkim dla całej polskiej gospodarki – dodaje mec. Kochański. – Naszego państwa nie stać na to co się dzieje wokół kolei. Mamy złe doświadczenia z autostradami, które wskazały różnego rodzaju patologie trapiące infrastrukturalne procesy inwestycyjne. Jest wiele do zrobienia na płaszczyźnie relacji pomiędzy rządem, PKP PLK a firmami wykonawczymi. Ufam, że wystosujemy wspólnie apel do rządzących, po to by wypracowane przez nas postulaty stały się rzeczywistością – apeluje Dariusz Zarzecki, Prezes Zarządu Zarzecki, Lasota i Wspólnicy. Modernizacja polskich kolei funkcjonuje obecnie w ramach nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jak zaznacza Wojciech Więckowski, prezes Świetelsky Rail Polska, do dziś z ponad 40 mld złotych dofinansowania PKP PLK nie zakontraktowało niemal żadnych środków. Dla porównania GDDKiA zdążyła ulokować ok. 18 mld złotych, czyli 25 procent wszystkich funduszy na inwestycje. Jest to wina m.in. braku decyzyjności i zbytniej centralizacji PKP PLK. W opinii Andrzeja Wacha, b. szefa Grupy PKP, środki powinny być w większym stopniu wykorzystywane nie tylko na infrastrukturę kolejową, ale również na jej utrzymanie. Inwestycje muszą być również nastawione na użytkowników kolei, czyli przewoźników i pasażerów, dla których kluczowe są kwestie czasu i punktualności przejazdów. Wymaga to od zamawiającego m.in. starannego planowania i uzgadniania tzw. „inwestycji liniowych”. Jednym z głównych problemów obecnego stanu jest brak dialogu zamawiającego z wykonawcami i administracją publiczną. Doprowadza to do kolejnych sporów i roszczeń oraz znacznie wydłuża termin realizacji projektów. Proces przygotowawczy i administracyjny do inwestycji jest średnio dwu, a nawet trzykrotnie dłuższy niż same roboty budowlane. Natomiast m.in. brak działań wobec roszczeń, powstających w wyniku niewłaściwych procesów współpracy na linii zamawiający – wykonawca prowadzi do kolejnych upadłości. W ciągu ostatnich trzech lat ogłosiło ją kilkaset firm z sektora budowlanego, przez co pracę straciło nawet kilka tysięcy osób. Znacząco wpływa to również na stopniowe zmniejszanie się przychodów sektora finansów publicznych oraz dekoniunkturę dla branży budowalnej, której udział w PKB obecnie wynosi ok. 7 procent. W Unii Europejskiej udział ten wyniósł w 2014 roku ok. 10 proc. PKB. – Wprowadzenie zasady rozmowy z oferentami na etapie przygotowywania projektu czy programu funkcjonalno-użytkowego i słuchanie wykonawców ułatwiłoby cały proces inwestycyjny – zaznacza Paweł Gunia, adwokat w Kochański, Zięba, Rapala i Partnerzy – Potrzebne są również obowiązkowe mechanizmy polubownego rozwiązywania sporów, takie jak mediacja, komisja rozjemcza czy arbitraż – dodaje Partner w kancelarii, Dr Marek Jeżewski. W opinii Janusza Papli, Dyrektora OHL ŻS S.A. Odział w Polsce, brak decyzyjności jest największą bolączką PKP PLK. Na decyzje po stronie zamawiającego czekać trzeba niejednokrotnie trzy lata. Dlatego jego zdaniem potrzebne jest systematyczne wyciąganie konsekwencji w stosunku do instytucji oraz osób, które za taki stan rzeczy odpowiadają. Kolejne zarządy i władze nie kontynuują zobowiązań poprzedników, które zawierane były po długotrwałych negocjacjach. Wśród osób i instytucji, które apelują o rozpoczęcie otwartej debaty nt. udrożnienia procesu inwestycyjnego na kolei znaleźli się m.in. Zbigniew Jakubas – właściciel Feroco, Janusz Papla – dyrektor OHL ŻS S.A. Odział w Polsce, Andrzej Wach – b. szef Grupy PKP, a obecnie doradca zarządu PORR Polska, Wojciech Więckowski – prezes Świetelsky Rail Polska oraz Marita Szustak – wiceprezes Zarządu IGTL. *** Kochański Zięba Rapala i Partnerzy jest firmą świadczącą pełen zakres usług prawnych dla biznesu. Firma została założona w 1998 r. przez mecenasa Piotra Kochańskiego. Obecnie zespół składa się z ponad 80 prawników: adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, rzeczników patentowych i aplikantów, którzy współpracują ze sobą w biurach w Warszawie, Krakowie i Lublinie. Zespół dysponuje specjalistyczną wiedzą prawniczą i doświadczeniem oraz znajomością rynku i potrzeb poszczególnych branż. Posiada bogatą praktykę w zakresie doradztwa dla spółek z sektora FMCG, motoryzacyjnego, handlu i logistyki, sieci sprzedaży detalicznej, chemicznego, farmaceutycznego, energetycznego, finansowego, mediów i reklamy. Firma zajmuje od lat czołowe pozycje w rankingach prawniczych i jest rekomendowana jako wiodący specjalista w wielu dziedzinach prawa przez prestiżowe rankingi, takie jak Chambers & Partners, Legal 500 EMEA, IFLR1000. Dzięki sieci biur w Polsce oraz członkostwu w międzynarodowych organizacjach prawniczych International Lawyers Network oraz Mackrell International, KZRP zapewnia klientom pełne wsparcie zarówno w projektach lokalnych, jak i międzynarodowych oraz ubezpieczenie w wysokości 100.000.000 złotych. *** Izba Gospodarcza Transportu Lądowego "Land Transport Chamber of Commerce" jest organizacją samorządu gospodarczego działającą od 1995r. na mocy Ustawy z dnia 30 maja 1989r. o izbach gospodarczych. Izba pełni rolę reprezentanta firm związanych z transportem kolejowym wobec administracji państwowej oraz różnego rodzaju organizacji krajowych i zagranicznych mających wpływ na działalność tych przedsiębiorstw. Izba skupia około 100 przedsiębiorstw z całego kraju związanych z branżą kolejową. Celem Izby jest przede wszystkim ochrona interesów firm oraz występowanie do organów administracji państwowej i samorządowej z wnioskami i opiniami w zakresie regulacji praw dotyczących szeroko rozumianego transportu kolejowego. IGTL ułatwia swoim członkom dostęp do wiedzy o aktualnych procesach gospodarczych, szczególnie tych dotyczących transportu i infrastruktury kolejowej. Współpraca z Izbą daje członkom możliwość bezpośredniego wpływu na kształtowanie warunków działalności i rozwoju transportu kolejowego, a także integruje branżę kolejową. *** Zarzecki, Lasota i Wspólnicy świadczy wysoko specjalistyczne usługi w segmencie management consulting. Posiadamy ponad 20-letnie doświadczenie z zakresu wyceny i finansów przedsiębiorstw, oceny efektywności inwestycji, sporów korporacyjnych oraz doradztwa strategicznego. Ponadto dostarczamy dedykowane rozwiązania IT z obszaru zarządzania finansami. Specjalizujemy się w obsłudze przemysłu (m.in. sektor chemiczny, elektroenergetyczny, gospodarka morska), branży TSL, ochrony zdrowia oraz tzw. wysokich technologii. Nasi kluczowi specjaliści prowadzą aktywną działalność naukową w obszarze szeroko rozumianych finansów korporacyjnych, dzięki czemu mamy bieżący dostęp do najnowszych osiągnięć światowej nauki. Wiedza ta w połączeniu z dogłębną, praktyczną znajomością specyfiki polskiej gospodarki i rynku kapitałowego gwarantuje, że opracowywane przez nas rozwiązania będą dokładnie dopasowane do potrzeb klienta – zawsze dążymy do tego, żeby nasze usługi były „szyte na miarę” (tailor-made consulting). Powyższe wraz z naszym doświadczeniem w pracy na rzecz sądów w charakterze biegłych lub jako eksperci stron postępowań sprawia, że Zarzecki, Lasota i Wspólnicy skutecznie wspiera przedsiębiorstwa i reprezentujące je kancelarie prawne w nawet najbardziej skomplikowanych sporach gospodarczych. Potwierdzeniem naszych wysokich kompetencji jest fakt, że prof. dr hab. Dariusz Zarzecki został wybrany na przewodniczącego zespołu eksperckiego, który opracował pierwszy powszechny standard wyceny przedsiębiorstw w Polsce