Pesa utworzy pool taborowy z państwowym funduszem

Pesa Bydgoszcz i Polski Fundusz Rozwoju zawarły umowę o inwestycji w spółkę Rail Capital Partners, która zaoferuje wynajem lokomotyw Gama Marathon z bydgoskiej fabryki. Pesa Bydgoszcz i zarządzany przez Polski Fundusz Rozwoju fundusz Inwestycji Infrastrukturalnych (Kapitałowy Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych – „FIIK”) podpisały umowę wspólników, która przewiduje zasilenie spółki Rail Capital Partners (RCP), w latach 2016–2020, kwotą 200 mln zł. Pesa i FIIK obejmą odpowiednio 51 proc. i 49 proc. udziałów w RCP. Zgodnie z przyjętym biznesplanem spółka RCP będzie dysponować do 2020 r. flotą co najmniej kilkunastu nowoczesnych lokomotyw serii Gama.

– Celem Polskiego Funduszu Rozwoju jest wsparcie wzrostu polskich przedsiębiorstw, podnosząc ich konkurencyjność na rynku lokalnym i międzynarodowym. Finansowanie nowego taboru kolejowego jest świetną okazją do rozwoju innowacyjnej polskiej firmy i całego rynku przewozów. Liczymy, że dzięki naszemu zaangażowaniu Pesa będzie mogła rozwinąć produkcję, a krajowi przewoźnicy unowocześnić tabor – mówi Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. Inwestycja PFR realizowana we współpracy z bydgoską Pesą wpisuje się w ogłoszony przez Ministerstwo Rozwoju Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (tzw. Plan Morawieckiego). Pesa jest jednym z dwóch polskich producentów lokomotyw, oferujących własne rozwiązania konstrukcyjne, konkurencyjne wobec czołowych globalnych producentów. – Misją Pesy jest sprzedaż pojazdów szynowych odpowiadających oczekiwaniom klientów, ale na wciąż niestabilnym rynku przewozów dla wielu firm wygodniejsze jest dzierżawienie pojazdów – zadaniowe, celowe i przede wszystkim określone w czasie. Taką właśnie możliwość daje formuła oferowana przez RCP – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy. Gamy Marathon na początek Uruchomiona siłami Pesy i PFR spółka RCP oferować będzie na początek lokomotywy elektryczne Gama Marathon z dodatkowym agregatem spalinowym zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Potencjalni klienci RCP to działający na polskim rynku przewoźnicy z sektora publicznego jak i prywatnego. W przyszłości RCP planuje rozszerzenie oferty o lokomotywy spalinowe i lokomotywy elektryczne wielosystemowe.

– Poprawiający się stan infrastruktury kolejowej oraz wymagania niezawodności charakterystyczne dla transportu intermodalnego zwiększają atrakcyjność ekonomiczną wykorzystania nowoczesnych lokomotyw. Tymczasem średni wiek lokomotyw poruszających się po polskich torach to 40 lat. Powodem odkładania przez przewoźników decyzji o odnowieniu taboru jest ryzyko związane z krótkoterminowym charakterem kontraktów przewozowych. Elastyczność oferty RCP, dzięki zaadaptowaniu do warunków polskich modelu sprawdzonego na wielu rozwiniętych rynkach, redukuje to ryzyko – mówi Marcin Piasecki, dyrektor inwestycyjny PFR odpowiedzialny za projekt. Jak informują wspólnicy, formuła dzierżawy pozwala przewoźnikom (przede wszystkim towarowym) uniknąć jednorazowego wydatku oraz ograniczyć ryzyko przestoju lokomotyw, dopasowując długość trwania okresu dzierżawy taboru do długości kontraktów przewozowych. Oferta RCP będzie konkurencyjna cenowo m.in. dzięki zaoferowaniu lokomotyw jednosystemowych (dedykowanych do polskiej sieci trakcyjnej). co jest rozwiązaniem dopasowanym do krajowych przewoźników, a jednocześnie optymalnym kosztowo.

Czym jest PFR? Zgodnie z przyjętym przez Polski Rząd Planem Odpowiedzialnego Rozwoju grupa Polskiego Funduszu Rozwoju ma zostać utworzona do końca 2016 roku. Grupa ma integrować w ramach spójnej strategii i profesjonalnych standardów zarządzania takie instytucje, jak: KUKE SA, Bank Gospodarstwa Krajowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA, Agencja Rozwoju Przemysłu Centrum. Strategicznym podmiotem tworzonej grupy jest spółka Polski Fundusz Rozwoju, utworzona przez, zakończone w kwietniu 2016 roku, przekształcenie Polskich Inwestycji Rozwojowych. Główne obszary działalności Polskiego Funduszu Rozwoju to wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw, finansowanie i promocja innowacji, projekty infrastrukturalne, rozwój eksportu oraz inwestycji zagranicznych. Celem utworzenia nowej struktury polskiego banku rozwoju, zgodnej z najlepszymi międzynarodowymi standardami, jest zapewnienie sprawnych narzędzi realizacji polityki rozwoju, zwiększenie potencjału inwestycyjnego i gospodarczego Polski w ramach jednolitej platformy instrumentów rozwojowych dla klientów indywidualnych, przedsiębiorców i samorządów.

Źródło: Rynek Kolejowy