Podkarpackie. 1,2 mld zł na rozwój kolei

Blisko 1,2 mld zł przeznaczą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na inwestycje w województwie podkarpackim w latach 2016-2023. Podróżni wygodniej pojadą m.in. pomiędzy Rzeszowem a Ocicami oraz na linii E30 z Krakowa do Rzeszowa. Odnowiona zostanie również stacja w Rzeszowie, który zyska dogodne połączenie kolejowe z lotniskiem w Jesionce.

Jedną z największych i najważniejszych inwestycji na Podkarpaciu jest modernizacja linii E30 na odcinku Kraków – Rzeszów. Od grudnia 2015 r. czas przejazdu skrócił się o ponad godzinę. Na trasie kursują już pociągi Pendolino, a podróżni mogą korzystać z nowych peronów z wiatami i systemem informacji pasażerskiej. W latach 2016-2017 zarządca infrastruktury planuje dokończyć modernizację E30 na odcinku Ropczyce – Sędziszów. W ramach inwestycji wartej ponad 500 mln zł, PLK wyremontują tory, przebudują stacje, a także wybudują nowe obiekty inżynieryjne.

„Po modernizacji zwiększy się bezpieczeństwo, a pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co wpłynie na dalsze skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Rzeszowem a Krakowem. Kolejnym etapem prac na E 30 będzie rewitalizacja odcinka Przeworsk-granica państwa zaplanowana do 2023 roku” – poinformowała spółka w komunikacie.

Podkarpackie RPO

Jednym ze strategicznych przedsięwzięć kolejowych w ramach RPO jest rewitalizacja linii 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica. Jej realizację przewidziano na lata 2017-2020. Nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych stworzy elektryfikacja linii 71 na całym 67-kilometrowym odcinku Rzeszów – Ocice, której zakończenie planowane jest w 2020 r.

Ważnymi inwestycjami RPO jest dokończenie rewitalizacji linii nr 108 na odcinkach Jasło – Nowosielce i Sanok – Nowy Zagórz oraz linii nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec.

Inwestycje z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia

Celem programu jest stworzenie spójnych połączeń pomiędzy regionami. Wśród planowanych inwestycji są: modernizacja i elektryfikacja odcinka Lublin – Stalowa Wola, na które PLK ogłosiły już przetarg oraz prace na linii Stalowa Wola – Tarnobrzeg/Sandomierz/Ocice/Padew.

Sprawna kolej aglomeracyjna

PLK we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego i Miastem Rzeszów planuje budowę nowej, 5-kilometrowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. W ramach inwestycji przebudowane zostaną przystanki na odcinkach Rzeszów – Strzyżów, Kolbuszowa – Rzeszów oraz Dębica – Rzeszów – Przemyśl. Wszystkie przystanki zyskają dogodne dojazdy i wygodne perony przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Obecnie inwestycja jest na etapie opracowania dokumentacji projektowej.

Trwają także przygotowania do modernizacji stacji Rzeszów Główny. Inwestycja zakłada nie tylko przebudowę torowisk i peronów na stacji, ale również przedłużenie przejścia podziemnego. PLK planuje też wybudować nowy przystanek kolejowy „Rzeszów Zachodni”.

W latach 2007-2015 PLK przeznaczyły na inwestycje na Podkarpaciu 2,4 mld zł. Oprócz modernizacji kluczowej dla Podkarpacia linii E30, w 2015 r. zakończono modernizację linii nr 25 na odcinku Skarżysko Kamienna – Ocice, która usprawniła ruch pociągów między województwem świętokrzyskim a podkarpackim. W ramach projektu poprawy dostępności kolejowej na Podkarpaciu przeprowadzona została m.in. przebudowa linii nr 108 Stróże – Krościenko.

Źródło: euroinfrastruktura