Krakowska spółka oficjalnie potwierdziła zgodność swoich procedur z normami IRIS 02 (International Railway Industry Standard). 19 maja br. certyfikat potwierdzający ten stan wręczył Ryszardowi Leszczyńskiemu, prezesowi Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”, Piotr Kosznik, dyrektor sprzedaży Bureau Veritas Certification Polska.
– Nasza firma, jako podmiot upoważniony przez UNIFE do certyfikowania wg standardu IRIS, przeprowadziła rejestrowany audyt wg kodów 18 i 19 czyli Infrastruktura i Tabor. Jest to zupełnie unikatowe połączenie w europejskiej skali, pokazujące szerokie kompetencje krakowskiej spółki. Cieszę się, że jego wynikiem jest ten oto certyfikat, który Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” otrzymują jako pierwsza spółka w Polsce z zakresu produkcji elementów dróg szynowych. To dla nas ważne by pracować z najlepszymi – podkreślił podczas uroczystego przekazania dokumentów Piotr Kosznik z Bureau Veritas Certification Polska (BVC). – Ten dokument potwierdza, że spółka KZN „Bieżanów” a pośrednio również grupa kapitałowa, dąży do najwyższych standardów. Jestem dumny, że po latach nadrabiania zaległości, po raz kolejny możemy wykazać się przed rynkiem czymś do czego to teraz inni powinni jak najszybciej doszlusować. IRIS 02 nie tylko pozwala ugruntować dotychczasową pozycję firmy, ale jako uznana i międzynarodowa norma jakości wspiera również nasze starania o pozyskanie nowych rynków – komentował odbierając certyfikat Ryszard Leszczyński, prezes KZN „Bieżanów”.
IRIS 02 gwarantuje najwyższą jakość zarządzania biznesem pod kątem produkcyjnym, sprzedażowym i organizacyjnym. W porównaniu do popularnego ISO 9001 zakres wymagań IRIS 02 jest obszerniejszy i bardziej precyzyjny, a przede wszystkim – ściśle dopasowany do specyfiki sektora kolejowego. Stąd w chwili obecnej jest on najbardziej wymagającą międzynarodową normą dla tej branży. Standard IRIS zapoczątkowany został w obrębie przemysłu taborowego i związanego z automatyką. Firmy związane z branżą infrastrukturalną i nawierzchniową, przez długi czas nie mogły oficjalnie być oficjalnie certyfikowane i zgłaszane do bazy IRIS-Rail.org prowadzonej przez Europejskie Zrzeszenie Przemysłu Kolejowego (UNIFE) – Mimo tego KZN „Bieżanów”, jako jedyne w Polsce poddawały się ocenom zgodności z IRIS już od 2009 roku, czyli przez wiele lat poprzedzających oficjalne wprowadzenie przez UNIFE kodu ,,19 Infrastruktura’’. Na tej podstawie, w miejsce certyfikatu, wydawaliśmy spółce zaświadczenie o spełnieniu wymagań IRIS.– podkreśla Grzegorz Kaczmarek z BVC, jeden z prowadzących audyt w KZN-ie. – Spółka z Bieżanowa, jako prekursor wdrażania nowoczesnych rozwiązań, wcześnie dostrzegła w normie IRIS zbiór najlepszych praktyk dla przemysłu kolejowego. I tylko przez wzgląd na brak formalnie uznanego kodu „Infrastruktura” nie mogła być wcześniej zarejestrowana w bazie UNIFE– dodaje Grzegorz Kaczmarek.
W 2015 roku, kiedy już oficjalnie wprowadzono kod „19 Infrastruktura”, w krakowskiej spółce pojawiła się innowacyjna technologia logistyki rozjazdowej - Switcher, której bazą pozostają uniwersalne, samowyładowcze wagony z uchylnymi platformami i systemami dźwigowymi oraz usztywniająco-mocującymi. I znów KZN „Bieżanów” poszedł kolejny krok naprzód i dokonał również certyfikacji w ramach kodu „18 Tabor”. - Poddawaliśmy się wcześniej restrykcyjnym ocenom zgodności wg wymagań IRIS mimo, że aż do dziś nie mogliśmy oficjalnie posługiwać się logiem tego standardu. Narzucaliśmy sobie ten „większy rygor”, bo od lat nie tylko chcemy równać do najlepszych, ale także sami wyznaczać rynkowe trendy i dobre praktyki w branży – akcentuje Jacek Paś, członek zarządu, dyrektor techniki i rozwoju KZN „Bieżanów” odpowiedzialny za system zarządzania jakością.
Źródło: KZN Bieżanów