Najważniejsze informacje:
· Szwajcaria jako kraj należący do EWT (Wspólny Obszar Europejski) w całości przejęła wymagania Unii Europejskiej dotyczące ECM. Już dzisiaj 100 % wagonów pojawiających się na granicy szwajcarskiej jest kontrolowanych na zgodność z obowiązującymi w tym zakresie wymaganiami. Powołano w tym celu w SBB Cargo specjalną jednostkę organizacyjną. Od 1 czerwca 2013 nie będą akceptowane deklaracje własne ECM przewoźników i dysponentów wagonów.
Od momentu wejścia w życie w Polsce ustawy z dnia 16 października 2011r o zmianie ustawy o transporcie kolejowym wprowadzającej obowiązek uzyskiwania certyfikatów ECM pozostanie firmom polskim tylko 17 miesięcy na ich uzyskanie, w sytuacji gdy w Polsce nie ma jeszcze żadnej jednostki notyfikowanej w zakresie ECM. Największe doświadczenie w zakresie certyfikacji ECM posiada dzisiaj firma SCONRAIL, która w lipcu 2011 wydała certyfikat dla dużego europejskiego dysponenta wagonów obejmujący między innymi wagony spółki - córki w Polsce. Jest to precedens.
· Na posiedzeniu Komitetu Technicznego OTIF w dniach 14 – 15 września 2011 przyjęto dokumenty dotyczące TSI, certyfikatów bezpieczeństwa oraz ECM . Zgodnie z tymi dokumentami najprawdopodobniej od 1 października 2012 TSI, SMS i certyfikaty ECM zaczną obowiązywać w krajach, które podpisały konwencję COTIF, tj. od 1.10 2012 certyfikacja ECM będzie obowiązywać także poza Unią Europejską.
· Dla wagonów towarowych z hamulcami klockowymi o prędkości maksymalnej > 80 km/godz. obowiązują następujące regulacje: -od 1 stycznia 2011 nie wolno zamawiać kół obręczowanych, -od 1 stycznia 2012 nie wolno obręczować kół, -od 1 stycznia 2013 grubość obręczy po obtoczeniu nie może być mniejsza niż 43 mm, -od 1 stycznia 2020 wchodzi w życie zakaz eksploatacji kół obręczowanych. Wspólna Grupa Sektorowa - JSG przygotowuje w tej sprawie wydanie oficjalnego dokumentu.
· ERA przygotowuje komplet specjalnych dokumentów (podręczników) dotyczących wdrażania ECM. Dokumenty te będą rozpatrywane przez Komitet RISC na posiedzeniu w dniu 25 listopada 2011 Po ich zatwierdzeniu i opublikowaniu niezbędne będzie przygotowanie polskiej wersji językowej i przeszkolenie w ich stosowaniu.
· W związku z brakiem centralnego rejestru wagonów w Unii Europejskiej UIP podjęło się stworzenia takiego system dla swoich członków. System ten noszący nazwę “RSRD2”jest obecnie wdrażany. Znajdują się już w nim informacje o około 80 tysiącach wagonów. Do normalnej eksploatacji system ma wejść w I kwartale 2012. Za niewielką odpłatnością będzie on dostępny dla wszystkich chętnych. Szczegółowe informacje można uzyskać na stronach www.RSRD2.eu lub www.RSRD2.com