26 lipca 2024 r. Izba Gospodarcza Transportu Lądowego skierowała do Krajowej Izby Odwoławczej zgłoszenie przystąpienia po stronie Odwołującego do postępowania odwoławczego wywołanego wniesieniem przez BUDIMEX S.A. w dniu 22 lipca 2024 r. odwołania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej jako „Zamawiający”) w trybie przetargu nieograniczonego pn. pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na Odcinku Wągrowiec – Gołańcz – Granica Województwa” współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Wielkopolskiego 2021 - 2027”.
W uzasadnieniu IGTL wskazała, że jest organizacją wpisaną dnia 25 kwietnia 2016 r. przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych na listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej. Podniesiono, że naruszenia ustawy Prawo zamówień publicznych oraz kodeksu cywilnego, które zostały zauważone przez Odwołującego w ramach tego postępowania, wprost godzą w interesy zrzeszonych w ramach Izby członków, naruszając przy tym postulowaną przez Izbę zasadę uczciwości kupieckiej. Postanowienie wprowadzone przez Zamawiającego do projektowanych postanowień umowy doprowadzić może do niemożliwości złożenia prawidłowej oferty przez zrzeszone w ramach Izby podmioty.
Istotą, podzielanych przez IGTL, zarzutów Odwołującego wobec przedłożonego przez zamawiającego wzoru umowy jest naruszenie przepisów ustawy Pzp i Kodeksu cywilnego poprzez przekroczenie granic swobody kształtowania stosunku prawnego i określenie, że sumaryczna wartość pozycji przedmiaru robót dotycząca kosztów ogólnych nie może przekroczyć 1,4% wartości oferty netto za wykonanie całości zamówienia (bez kosztów komunikacji zastępczej), co prowadzi do naruszenia równowagi stron, stanowi wyraz wykorzystania i nadużycia pozycji dominującej oraz rażącego uprzywilejowania pozycji Zamawiającego, wbrew zasadom współżycia społecznego i właściwości stosunku prawnego. Trwałe przyjęcie przez Zamawiającego konstrukcji zapisów o limicie wysokości kosztów ogólnych negatywnie odbije się na całym rynku infrastruktury w tym sektorze, w którym partycypuje Izba. Co więcej, Izba bierze czynny udział w forum inwestycyjnym prowadzonym przez Zamawiającego, w trakcie którego reprezentowała interesy wykonawców na płaszczyźnie negocjacji warunków umowy bazowej, której dziś dotyczy odwołanie. Wprowadzony przez Zamawiającego w tym Postępowaniu zapis nie istniał w pierwotnym wzorze umowy.
W opinii IGTL zasadne jest poparcie wniosków i argumentów za wykreśleniem zapisu umownego wpływającego negatywnie na uczciwą konkurencję i godzących w interes gospodarczy zrzeszonych firm. Przystąpienie IGTL do postępowania spowoduje, że Izba będzie mogła zająć stanowisko w sprawie, w szczególności poprzeć argumenty Odwołującego, co w przypadku uwzględnienia zarzutów pozwoli mu realizować zadania statutowe. IGTL to organizacja zrzeszająca podmioty związane z transportem kolejowym i inwestycjami infrastrukturalnymi, pełniąca od momentu powstania rolę reprezentanta wobec administracji polskiej i unijnej oraz organizacji krajowych i międzynarodowych mających wpływ na sektor kolei. Działania Izby koncentrują się na tworzeniu warunków do rozwoju polskiego przemysłu i usług oraz zwiększaniu wykorzystania potencjału firm budownictwa kolejowego przy modernizacji infrastruktury kolejowej. Ponadto, celem działalności Izby jest przyczynianie się do ukształtowania zasad rzetelnego działania etyki zawodowej i uczciwości kupieckiej w działalności gospodarczej.