Trzy organizacje kolejowe, IGTL, RBF i ProKolej wystąpiły wspólnie do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o zmianę przepisów rozporządzenia ws. licencji maszynisty w zakresie wymogów dotyczących słuchu dla kandydatów na maszynistów. W obecnym brzmieniu polskie przepisy są znacznie bardziej restrykcyjne niż wymogi wynikające z TSI OPE i wprowadzają dodatkowe obostrzenia. W szczególności należy zwrócić uwagę na pominięcie w krajowym rozporządzeniu kluczowej regulacji TSI, która wprost wskazuje w punkcie 4.7.3.3., że „dozwolone jest korzystanie z aparatu słuchowego”. Kwestia ta była podnoszona przez firmy członkowskie naszych organizacji jako niezrozumiałe i w żaden sposób nieuzasadnione ograniczenie dostępu do zawodu maszynisty dla osób o ograniczonej sprawności narządu słuchu, ale posługujących się aparatami wspomagającymi słyszenie.
Aktualny rozwój otolaryngologii oraz postęp technologiczny w dziedzinie wyrobów medycznych i urządzeń wspomagających pozwala osobom z deficytem słuchu na skompensowanie niedoskonałości narządu do poziomu, który umożliwia wykonywanie zadań w sposób niezakłócony. Słusznie dostrzegł to prawodawca unijny, definiując wymogi w sposób niewykluczający osób wspomagających się aparatami słuchowymi. W związku z przytoczoną argumentacją organizacje zwróciły się z do MI z prośbą o zainicjowanie procesu zmian w przepisach, które umożliwią osobom niedosłyszącym wykonywanie zawodu maszynisty/kierującego pojazdami kolejowymi. W sytuacji, kiedy na rynku mamy do czynienia z ogromnymi niedoborami kadrowymi, likwidacja ograniczeń w dostępie do zawodu maszynisty powinna być podjęta bezzwłocznie i priorytetowo.
Treść wystąpienia dostępna jest poniżej.