Fot. Minister Massel (rynekinfrastruktury.pl)
- Do 2020 r. chcemy uruchomić co najmniej 30 terminali intermodalnych, łącznie z aktualnie istniejącymi, oraz 6-8 regionalnych centrów logistycznych - stwierdził Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
- Naszym celem jest także osiągnięcie w 2020 r. udziału masy ładunków transportu intermodalnego w ogólnej masie ładunków przewożonej transportem kolejowym na poziomie przynajmniej 5-6 proc. - podał.
W celu zapewnienia rozwoju transportu intermodalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, wdrożono kilka projektów. Pierwszym z nich było Działanie 7.4 "Rozwój transportu intermodalnego". Jego adresatami byli operatorzy terminali kontenerowych i centrów logistycznych, zarządy portów morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście oraz Police, Darłowo, Kołobrzeg, Elbląg), a także przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego. Pomoc w zakresie tego działania adresowana jest do podmiotów realizujących budowę, rozbudowę lub remont infrastruktury wchodzącej w skład kolejowych lub morskich terminali kontenerowych, służącej obsłudze ładunków intermodalnych wchodzącej w skład centrum logistycznego zlokalizowanego w porcie morskim lub na linii kolejowej, zakup lub remont urządzeń, instalacji, systemów i wyposażenia związanego z transportem intermodalnym, zakup lub remont taboru intermodalnego obejmującego specjalistyczne wagony oraz intermodalne jednostki ładunkowe (z wyłączeniem kontenerów). W ramach tego programu podpisano trzynaście umów o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 380 mln zł. Wśród beneficjentów znalazły się: PKP Cargo, DCT Gdańsk, PCC Intermodal, Gdynia Container Terminal SA, Europort, DB Port Szczecin, BCT, Schavemaker Invest, HHLA Intermodal Polska oraz Euroterminal Sławków - podał Massel.
W grudniu 2012 r. resort transportu powołał także radę ds. transportu intermodalnego, której celem jest wypracowanie kierunków działań dla poprawy warunków funkcjonowania transportu intermodalnego w Polsce. - Chcemy to osiągnąć m.in. przez zdefiniowanie głównych przeszkód, wskazanie dobrych praktyk, ocenę istniejącego stanu prawnego i zidentyfikowanie barier, wskazanie sposobu likwidacji istniejących barier prawnych i organizacyjnych, analizę istniejących warunków i ewentualne przygotowanie propozycji zmian lub nowych rozwiązań - informował Massel.
Ogromne znaczenie dla rozwoju intermodalu ma także wdrożenie preferencyjnych stawek dostępu do infrastruktury kolejowej dedykowanych dla przewozów intermodalnych. Ma to na celu powstrzymanie prognozowanego spadku tempa wzrostu wolumenu przewozów intermodalnych. Według prognoz UTK to 5 proc. w 2013 r., wobec 31 proc. w 2012 r. - Chcemy do 2014 r. utrzymać 30-proc. wzrost pracy eksploatacyjnej pociągów towarowych w przewozach intermodalnych oraz utrzymać średnią stawkę stanowiącą 30 proc. stawki bez uwzględnienia ulg - podkreślał wiceminister transportu.
- Dużą szansą jest także okres programowania obejmujący lata 2014-2020. Ważne, aby wykorzystać wcześniejsze doświadczenia, tak aby w jak największym stopniu zaspokoić oczekiwania podmiotów rynkowych - zakończył Andrzej Massel.
Źródło: Rynek Infrastruktury