Fot. csid.pl
Zasady szkolenia maszynistów zatrudnionych na kolei, wyeliminowanie naruszeń norm czasu ich pracy i zwiększenie zainteresowania kształceniem o profilu kolejowym reguluje projekt ustawy o transporcie kolejowym, którym Sejm zajął się podczas posiedzenia w dniu 11 lipca br.
W czasie 45. posiedzenia Sejmu (10-12 licpa br.) posłowie zajmowali się m.in. rządowym projektem nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Projekt dostosowuje prawo do przepisów UE w zakresie m.in. dopuszczania do eksploatacji wyrobów oraz określonych części systemu kolei w celu osiągnięcia interoperacyjności systemu kolei na obszarze UE.
W projekcie określono, że warunkiem dopuszczenia do eksploatacji budowli i urządzeń, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego dla pierwszego ich egzemplarza. Decyzje w sprawach dotyczących wydania, odmowy lub cofnięcia świadectwa podejmuje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Kolejne egzemplarze danego typu budynków lub urządzeń będą dopuszczane do eksploatacji na podstawie odpowiedniej deklaracji zgodności z pierwszym egzemplarzem, wydawanej przez producenta. W projekcie przewidziano zmianę sposobu wyboru podmiotów, które przeprowadzają badania techniczne niezbędne do wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji określonych typów urządzeń, budowli i pojazdów kolejowych. Zgodnie z projektem prowadzenie działalności polegającej na wykonywaniu ww. badań technicznych ma wymagać uzyskania zgody Prezesa UTK.
Zmiany dotyczące zasad certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdu kolejowego w odniesieniu do wagonów towarowych oraz podmiotów zajmujących się utrzymaniem tych wagonów, wykonujących co najmniej jedną z funkcji utrzymania, polegają na doprecyzowaniu zadań Prezesa UTK w tym zakresie. Ma on wydawać certyfikaty na zasadach i w trybie określonym w unijnych przepisach. Certyfikaty wydane w innych krajach UE podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie pojazdu kolejowego będą ważne również w Polsce, jeżeli zostały wydane zgodnie z unijnymi przepisami. Rząd przyjął projekt 7 maja 2013 r., po czym 22 maja 2013 r. wpłynął on do Sejmu. Pierwsze czytanie zostało przeprowadzone 11 czerwca 2013 r. w Komisji Infrastruktury, która 20 czerwca 2013 r. przyjęła projekt z poprawkami porządkującymi, doprecyzowującymi oraz legislacyjnymi.
Przedmiotem prac posłów były też poprawki Senatu do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Nowelizacja całościowo reguluje zasady szkolenia maszynistów. Celem nowelizacji jest wyeliminowanie naruszeń norm czasu ich pracy i zwiększenie zainteresowania kształceniem o profilu kolejowym. Nowelizacja wykonuje także prawo unijne, określając standardy funkcjonowania ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz uznawania ośrodków z innych państw UE.
Nowelizacja ujednolica także standardy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Przewiduje również, że warunkiem dopuszczenia przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury do wykonywania działalności w Polsce będzie stosowanie instrukcji i wytycznych wydawanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Prezes UTK otrzymał uprawnienia umożliwiające m.in. egzekwowanie od maszynistów oświadczeń o ich czasie pracy oraz ewentualnej pracy na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego. Sejm uchwalił ustawę 24 maja 2013 r., a 20 czerwca 2013 r. Senat wprowadził do niej poprawki przewidujące m.in. składanie oświadczenia przez maszynistę o pracy na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego nie tylko w dniu rozpoczęcia pracy, ale także w każdym przypadku podjęcia albo zakończenia takiej współpracy. W kolejnej poprawce Senat zaproponował karę grzywny zarówno w przypadku, gdy maszynista nie złoży oświadczenia o tym, że pracuje dodatkowo u innego pracodawcy, jak i wtedy kiedy kierujący pociągami nie złoży oświadczenia o niewykonywaniu takich dodatkowych usług.
Źródło: BHP