Fot. tvp.info
Sejm przyjął w piątek pięć poprawek Senatu do ustawy o transporcie kolejowym, określającej nowe zasady egzaminowania maszynistów i wydawania im uprawnień. Poprawki Senatu mają charakter legislacyjny i doprecyzowujący.
Nowelizacja określa nowe zasady przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych, jakim muszą poddawać się maszyniści i kandydaci na maszynistów. Doprecyzowano także obowiązki zatrudniających ich pracodawców, szczególnie te dotyczące medycyny pracy i badań profilaktycznych pracowników.
W ustawie doprecyzowano także m.in. kryteria uznawania ośrodków prowadzących szkolenia dla maszynistów, czy kryteria organizowania egzaminów.
Polska kolej od dawna boryka się z problemem luki pokoleniowej. Według szacunków ministerstwa transportu w naszym kraju uprawnienia do prowadzenia pojazdów trakcyjnych posiada około 17,5 tys. osób, z których ponad połowa ma od 46 do 60 lat. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego średni wiek osób zatrudnionych na stanowisku maszynisty to niemal 50 lat, a tylko około 16 proc. ogólnej liczby maszynistów nie przekroczyło 40. roku życia.
Według szacunków w najbliższych latach trzeba będzie wyszkolić ponad 3 tys. nowych maszynistów. Celem tej ustawy ma być ulepszenie systemu przyznawania uprawnień maszynistów i zwiększenie zainteresowania pracą na tym stanowisku.
Źródło: BHP