Apel Izby Gospodarczej Transportu Lądowego i Forum Kolejowego – Railway Business Forum

Ogłoszony 20 sierpnia  b.r. projekt nowelizacji Budżetu Państwa na rok 2013zakłada  zmniejszenie  o 1 mld złotych wydatków na infrastrukturę kolejową  przy założeniu utrzymania  poziomu inwestycji. Oznacza to, iż  PKP PLK SA  będą  musiały pokryć te wydatki ze  środków własnych poprzez emisję obligacji, które objąć ma Bank Gospodarstwa Krajowego. Zdajemy sobie sprawę z  dążenia  do  równoważenia  budżetu, jednak w przypadku kolejnictwa, które przecież miało być dla Rządu priorytetem w obecnej kadencji,  takie działania  mogą mieć  niezwykle  szkodliwe  skutki.

Po pierwsze,  określona w art. 5 Ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego  zasada, że „wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną prze ministra właściwego do spraw transportu ustala się w ustawie budżetowej w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych”, miała na celu między innymi wprowadzenie  stabilności dla planowania rozwoju kolejnictwa. Odejście, choćby na krótki okres, od tej zasady, wprowadza załamanie przewidywalności rynku. Niepokojące są sygnały, że zawieszenie wspomnianego artykułu  możliwe jest także w 2014 r. na zdecydowanie większą skalę, co może grozić zwiększeniem kosztów inwestycji,  przedłużeniem terminów realizacji czy nawet koniecznością rezygnacji z niektórych zadań.

Po drugie  polityka  oddłużania  kolejnictwa poprzez  redukcję   długów  PKP SA  a  jednocześnie  wzrost zadłużenia  PKP PLK SA  jest zupełnie nieefektywna, nie mówiąc już o   niebagatelnie rosnących kosztach obsługi  zobowiązań PKP PLK SA. Nie uspokaja zapowiedź Rządu, iż długi te zostaną spłacone przez Fundusz Kolejowy w latach 2016-2019. Już dzisiaj większość środków z tego funduszu nie jest przekazywana na inwestycje w infrastrukturę kolejową, a spłata długów  PKP PLK SA w przyszłości może te proporcje jeszcze bardziej zaburzyć na niekorzyść inwestycji.

W związku z powyższym  zwracamy się   z  apelem do  Posłów na Sejm,  aby  rozważyli możliwość odejścia od  projektowanych  zmian w przypadku   inwestycji infrastrukturalnych   realizowanych  przez PKP PLK SA, albowiem  instrumenty finansowe  dotyczące kolei w Polsce  muszą być stabilne i przewidywalne. W innym przypadku, wbrew  strategiom transportowym w Polsce i   wspólnej strategii  Unii Europejskiej,  nie da się  zrealizować idei  zrównoważonego rozwoju transportu.

W imieniu Zarządu IGTL podpisała Marita Szustak, w imieniu Zarządu RBF Henryk Klimkiewicz.