Ogłoszony 20 sierpnia b.r. projekt nowelizacji Budżetu Państwa na rok 2013zakłada zmniejszenie o 1 mld złotych wydatków na infrastrukturę kolejową przy założeniu utrzymania poziomu inwestycji. Oznacza to, iż PKP PLK SA będą musiały pokryć te wydatki ze środków własnych poprzez emisję obligacji, które objąć ma Bank Gospodarstwa Krajowego. Zdajemy sobie sprawę z dążenia do równoważenia budżetu, jednak w przypadku kolejnictwa, które przecież miało być dla Rządu priorytetem w obecnej kadencji, takie działania mogą mieć niezwykle szkodliwe skutki.
Po pierwsze, określona w art. 5 Ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego zasada, że „wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną prze ministra właściwego do spraw transportu ustala się w ustawie budżetowej w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych”, miała na celu między innymi wprowadzenie stabilności dla planowania rozwoju kolejnictwa. Odejście, choćby na krótki okres, od tej zasady, wprowadza załamanie przewidywalności rynku. Niepokojące są sygnały, że zawieszenie wspomnianego artykułu możliwe jest także w 2014 r. na zdecydowanie większą skalę, co może grozić zwiększeniem kosztów inwestycji, przedłużeniem terminów realizacji czy nawet koniecznością rezygnacji z niektórych zadań.
Po drugie polityka oddłużania kolejnictwa poprzez redukcję długów PKP SA a jednocześnie wzrost zadłużenia PKP PLK SA jest zupełnie nieefektywna, nie mówiąc już o niebagatelnie rosnących kosztach obsługi zobowiązań PKP PLK SA. Nie uspokaja zapowiedź Rządu, iż długi te zostaną spłacone przez Fundusz Kolejowy w latach 2016-2019. Już dzisiaj większość środków z tego funduszu nie jest przekazywana na inwestycje w infrastrukturę kolejową, a spłata długów PKP PLK SA w przyszłości może te proporcje jeszcze bardziej zaburzyć na niekorzyść inwestycji.
W związku z powyższym zwracamy się z apelem do Posłów na Sejm, aby rozważyli możliwość odejścia od projektowanych zmian w przypadku inwestycji infrastrukturalnych realizowanych przez PKP PLK SA, albowiem instrumenty finansowe dotyczące kolei w Polsce muszą być stabilne i przewidywalne. W innym przypadku, wbrew strategiom transportowym w Polsce i wspólnej strategii Unii Europejskiej, nie da się zrealizować idei zrównoważonego rozwoju transportu.
W imieniu Zarządu IGTL podpisała Marita Szustak, w imieniu Zarządu RBF Henryk Klimkiewicz.