Siłą Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych Bieżanów” była od zawsze aktywna kooperacja przy innowacjach. Firma otacza się uczelniami technicznymi, jednostkami naukowo-badawczymi i firmami, z którymi razem pracuje nad konkretnymi projektami.
W sytuacji, w której technologie z dnia na dzień zastępowane są coraz to nowszymi, trudno w pojedynkę sprostać takiemu tempu zmian. Dotyczy to zwłaszcza dziedzin związanych z tradycyjnym przemysłem, gdzie - w odróżnieniu od tzw. nowych technologii, sam pomysł na innowacje to jeszcze zbyt mało, by mówić o sukcesie. – W naszej branży innowacyjna idea wymaga wieloaspektowych i wielomiesięcznych, czy wieloletnich działań związanych z uszczegóławianiem, przygotowaniem, sprawdzeniem i certyfikowaniem nowych rozwiązań – podkreśla Ryszard Leszczyński, prezes Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”. – Oczywiście można przez ten proces przechodzić samodzielnie, ale wymaga to znacznego zaangażowania ludzi, kapitału i czasu. Naszym patentem na przyspieszenie procesu innowacji i ograniczenie ryzyka niepowodzenia jest kooperacja – podkreśla prezes spółki.
Ze szczególnym natężeniem innowacyjna kooperacja odbywa się między bieżanowskim KZN-em a ośrodkami naukowo-badawczymi. Ta współpraca obejmuje m.in. Politechnikę Krakowską, Akademie Górniczo- Hutniczą, Politechnikę Śląską, Instytut Kolejnictwa, Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla czy Polską Akademię Nauk. – Dzięki współpracy na linii nauka-biznes, posunęliśmy znacząco w przód nasze projekty związane z innowacyjnymi materiałami nawierzchniowymi, nowymi konstrukcjami, technologiami wytwarzania czy kwestiami związanymi z transportem i logistyką elementów nawierzchniowych – podkreśla Jacek Paś, członek zarządu, dyrektor ds. rozwoju.
Coraz większe znaczenie dla procesu innowacyjności mają także celowe działania podejmowane wspólnie z pozornie konkurencyjnymi przedsiębiorstwami działającymi w branży nawierzchniowej. Odpowiednia perspektywa pozwala wyzbyć się partykularyzmów i podejmować wspólne wysiłki w celu dostarczenia na rynek jeszcze lepszych rozwiązań. – Sztuką jest właśnie to, by pokonać sprzeczności, zaufać sobie i spożytkować posiadane atuty, które często wzajemnie się uzupełniają. To powoduje, że firmy posiadające z osobna pewne cząstkowe rozwiązania, wchodząc w kooperacje bardzo szybko są w stanie zaoferować branży pełnowartościowy, innowacyjny produkt – tłumaczy Jacek Paś. – I właśnie przykładem takiej synergii jest współpraca miedzy KZN „Bieżanów” a hiszpańską firmą Talleres Alegria. Pozwoli ona bardzo szybko wprowadzić na lokalny, regionalny i europejski rynek produkty dedykowane do standardów Kolei Dużych Prędkości – podkreśla dyrektor ds. rozwoju.
Źródło: KZN